آغاز تنش و درگیری میان کُردها و عشایر عرب در شرق سوریه

تشکیل "جنبش مقاومت مردمی" برای مقابله با نیروهای دموکراتیک سوریه

تشکیل نیروی مقاومت مردمی در شرق فرات در سوریه. عكس از: ایندیپندنت عربی

پس از کشته شدن دو تن از بزرگان عشایر "العقیدات" و "البکاره" از سوی افرادی ناشناس در روزهای عید قربان، تنش میان کُردها و عشایر عرب در شرق سوریه تشدید یافت و در نتیجه، عشایر عرب تصمیم گرفتند برای جلوگیری از نفوذ کُردها در مناطق عرب‌نشین، دست به تشکیل گروه شبه‌نظامی جدیدی متشکل از شهروندان عرب سوریه به نام "نیروهای مقاومت مردمی" بزنند. سران عشایر عرب روز دوشنبه گذشته در یک گردهمایی، تشکیل نیروی جدید را اعلام کردند.

در واقع، مناطق شرق فرات از مدتی بدین سو، شاهد نا‌ آرامی و آشفتگی بوده و شماری از رهبران نیروهای دموکراتیک سوریه، هدف حمله قرار گرفتند؛ این در حالی است که عشایر عرب، نیروهای دموکراتیک سوریه را متهم به قتل زعمای عرب می‌کنند و می‌افزایند که هدف از این اقدام، تحریک کُردها و تلاش برای به دست گرفتن زعامت مناطق شرق فرات است.

براساس اطلاعاتی که به "ایندیپندنت عربی" رسیده است، عشایر عرب، سه‌شنبه، ۱۱ اوت ۲۰۲۰، نشست بزرگی را در شهر "ذبیان" برگزار کردند که در آن اغلب بزرگان و زعمای عشایر عرب حضور داشتند. در این گردهمایی، "شیخ ابراهیم خلیل عبود جدعان الهفل"، خواستار همبستگی اعراب، در برابر آن‌چه وی آن را به عنوان باندهای تبهکار توصیف کرد، در منطقه فرات شد. گفته می‌شود که پیش از برگزاری نشست عشایر، افراد مسلح بسیاری در این منطقه مستقر شدند. در حالی‌که جنبش مقاومت، محل اجتماع را یک منطقه امنیتی اعلام کرد، اما یک منبع میدانی اظهار داشت که ساحه عملیات نظامی از استان "الرقه" تا استان "الحسکه" امتداد داشته و به دره فرات در منطقه دیر الزور می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته جلسه "‌ذبیان" در منزل شیوخ "آل هفل" در حومه شهر "دیرالزور" و یک روز پس از اعلام تشکیل نیروی مقاومت برگزار شد و عشایر عرب زمانی تصمیم به تشکیل این نیرو گرفتند که بزرگان قبیله "العقیدات" در امتداد دره فرات، علیه نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام جنگ کردند.

شورای مقاومت در بیانیه‌ای از تشکیل نیروی بازدارنده مردمی علیه آن‌چه که به عنوان شبه‌نظامیان ''قسد'' و اشغال آمریکا در شرق فرات توصیف شده است، خبر داد و به تمام شهروندان عرب که با نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای آمریکایی همکاری دارند، خواست از همکاری با جانب مقابل دست بکشند تا در نبردهای پیش‌رو، هدف حمله قرار نگیرند.

اما رهبری نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به این تحول، اقدام اخیر عشایر عرب را تلاشی برای تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلاف در منطقه می‌داند. در همین حال، نیروهای دموکراتیک سوریه با انتشار اعلامیه‌ای خاطرنشان کرده است که شمار جوانان متعلق به عشایر عرب در صفوف نیروهای دموکراتیک سوریه افزایش چشمگیری یافته است. در اعلامیه آمده است که به‌رغم تحول اخیر، تمامی عشایر ساکن منطقه از "الجزیره" تا "الرقه"، بر همبستگی خود با نیروهای دموکراتیک سوریه که سراسر منطقه را از خطر تهدیدهای متعدد محافظت می‌کند، تأکید کردند.

توصیف نیروهای ائتلاف و در راس آن، نیروهای ایالات متحده به عنوان "نیروهای اشغالگر" از سوی نیروی مقاومت وابسته به عشایر "العقیدات" تعجب‌آور نیست؛ به ویژه این که مناطق "الشحیل"، "البصیره"، "ذبیان" و الحوائج در دیرالزور به دنبال قتل "علی الویس"، شیخ عشایر "البکاره" و "مطشر الهفل"، شیخ عشایر "العقیدات" شاهد تنش‌های بسیاری بوده است.

در همین حال، رهبری مقاومت ضمن درخواست از عشایر عرب برای حمایت از متحدان دولت سوریه، شورای سیاسی تشکیل داد تا وظایف ارتباطات را بر عهده گیرد و "اسد بن سعود الهفل" را به عنوان فرمانده شاخه نظامی منصوب کند.

ناظران بدین باورند که سازمان نوپای عشایر عرب از سوی رژیم سوریه به گونه غیر آشکار حمایت می‌شود؛ زیرا سلاح‌های که افراد این گروه تا به حال مورد استفاده قرار می‌دهند شامل جنگ‌افزارهای کوچک و متوسط و سلاح‌های است که مردم آن‌ها را پیش از جنگ در خانه‌های خود داشتند، اما سلاح‌های سنگین تا کنون در دست این شبه‌نظامیان دیده نمی‌شود و این گروه ممکن است به زودی جنگ‌افزارهای سنگین و وسایل نقلیه را دریافت کند.

البته شعار این گروه جدید، شامل بازوی حامل سلاح در وسط پرچم سوریه است و این رمز، پیوند میان جبهه مقاومت و رژیم سوریه را نشان می‌دهد‌.

از سوی دیگر، فعالان سیاسی آگاه از تحولات منطقه در شرق در سوریه، صحبت از افزایش انشعاب در نیروهای دموکراتیک سوریه دارند، طوری‌که شهروندن عرب سوریه، یا به دلیل گرایش برای پیوستن به گروه‌های عربی و یا ترس از ترور شدن، پس از آغاز درگیری میان اعراب و کُردها، نیروهای دموکراتیک سوریه را ترک می‌کنند. در این اواخر، ۷ تن از اهالی شهر "الشحیل"، ۲۲ تن از عشایر "البکاره" و ۴ نفر از شهر "ذبیان" از نیروهای دموکراتیک سوريه انشعاب کردند.

ناظران سیاسی بی‌طرف بر این باورند که وخامت اوضاع امنیتی و وقوع تنش در شرق فرات و حومه دیرالزور، بیشتر به نفع رژیم سوریه و متحدان آن تمام می‌شود، به ویژه پس از این‌که کُردها کنترل منابع نفتی در منطقه "الجزیره" سوریه را به دست گرفتند.

در این میان، یک سیاستمدار سوریه در دمشق، ضمن تأکید بر لزوم حل مسالمت‌آمیز تنش‌های اخیر از طریق گفت‌وگو، کُردها را دعوت به قرار گرفتن زیر پرچم سوریه کرده و از آن‌ها خواست اهداف جدایی‌طلبانه را کنار گذارند؛ زیرا پیامدهای وضعیت کنونی، می‎تواند همه را با خطر جدی روبه‌رو کند. وی گفت که تنش میان کُردها و اعراب در شرق فرات به سود ترکیه تمام می‌شود؛ زیرا این امر، نقش کُردها را پس از این‌که در گذشته گسترش یافته بود و در همکاری با متحد آمریکایی خود توانسته بودند به ذخایر طبیعی سوریه دستیابی پیدا کنند، کاهش می‌دهد.

© IndependentArabia