زنگ شروع کنکور در ایران سر وقت به صدا در خواهد آمد

ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد تعویق برگزاری کنکور سراسری را تصویب نکرد 

در روزهای گذشته بحث و جدل درباره برگزاری و یا عدم برگزاری کنکور در شرایط کرونازده کشور بالا گرفته بود- عکس از  هفت صبح

وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تاریخ برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ تغییر نخواهد کرد و آزمون ورودی به دانشگاه‌های ایران به موقع و سر وقت برگزار خواهد شد.

بیانیه مشترک وزرای بهداشت و علوم می‌گوید «ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد تعویق برگزاری کنکور سراسری را تصویب نکرد و بر این اساس کنکور در موعد مقرر قبلی و بدون تغییر برگزار می‎شود».

در بیانیه مشترک این دو وزارت‌خانه آمده است: «پیرو نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل های سختگیرانه و مشروط به تایید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به دلایل متعدد مورد تایید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضاها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روزهای ۲۹- ۳۰ و ۳۱ مرداد و یکم شهریور ماه) برگزار شود.»

در یکی دو روز گذشته بحث‌ها بر سر برگزاری و یا تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری در ایران بسیار بالا گرفته بود. دیروز وزیر بهداشت مملکت در صفحه اینستاگرام خود با نوشتن یادداشت کوتاهی از پیشنهاد به تعویق افتادن روز برگزاری کنکور سراسری در ایران نوشته بود. پیشنهادی که در نشستی با حضور برخی از مسئولین مملکتی مطرح شده بود.

سعید نمکی نوشته بود: «وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند». 

وزیر بهداشت در این جلسه تاکید کرده بود که از پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهد آمد. 

نمکی در یادداشت خود نوشته بود که «به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید».

از سوی دیگر امروز، سه شنبه ۲۱ مردادماه، علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت مملکت در جلسه‌ای با حضور فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که «عقب انداختن مسأله‌ای مانند کنکور به بهانه ترس از شیوع ویروس کرونا به مراتب آسیب بیشتری در پی دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به استدلال وی «برگزار نشدن کنکور میتواند صدمات جبران ناپذیری به بدنه نظام آموزشی کشور وارد کند داوطلبان از مدت‌ها قبل منتظر چنین روزی بودند و خود را برای آن آماده کرده‌اند درست مانند دوندگان مسابقه دوی ماراتن که به خط پایان رسیده‌اند حال اگر کنکور را به تعویق بیندازیم لطمه جبران ناپذیری به داوطلبان وارد می شود».

پیش‌تر باقر قالیباف رئیس مجلس شورای با ابراز نگرانی از رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری گفته بود «به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد». 

برخی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم که از مخالفان برگزاری کنکور بودند نهایتا  طرح دوفوریتی تعویق کنکور را در مجلس کلید زدند که البته معلق شد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اعلام کرد: «موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیر خواهد شد.»

حالا و با توجه به بیانیه مشترک وزرای بهداشت و علوم به نظر می‌رسد که پیگیری‌های دیگر مسئولین مملکت برای به قانع کردن ستاد مبارزه با کرونا جهت به تعویق افتادن برگزاری کنکور به نتیجه‌ای نرسیده است و زنگ شروع آزمون ورودی دانشگاه‌های ایران سر وقت به صدا در خواهد آمد.

پیش‌تر و با وجود شیوع کرونا در ایران آزمون ورودی به دانشگاه‌ها در ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شده بود. 

بیشتر از