آخرین دفاع متهم ردیف اول پرونده فساد در قوه قضاییه

آخرین جلسه دادگاه اکبر طبری، متهم ردیف اول فساد در قوه قضاییه، برگزار شد

اکبر طبری متهم ردیف اول پرونده فساد در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران - عکس از شهرآرا

 امروز سه شنبه، ۲۱ مردادماه، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد اقتصادی در قوه قضاییه برگزار شد. پرونده‌ای که ابعاد آن بسیار فراتر از برگزاری جلسات متعدد دادگاه و شرح اتهامات متهم ردیف اول آن یعنی اکبر طبری، بود؛ از مرگ قاضی منصوری در رومانی گرفته تا کشیده شدن پای دادستانی که عامل اصلی فیلترینگ تلگرام در ایران بود. 

اکبر طبری که سال‌های سال در قوه قضاییه به عنوان معاون رئیس این نهاد حکومتی بوده است هیچ کدام از اتهامات خود را در طول برگزاری جلسات مختلف دادگاه نپذیرفت و در این دادگاه پایانی نیز باز اصرار به بی‌گناهی خود داشت و زیر بار هیچ یک از اتهامات مطرح شده نرفت. 

اکبر طبری در ابتدای دفاعیات خود گفت: «من تمام ۱۶ اتهامی که در کیفرخواست آمده است را رد می‌کنم. آخرین دفاع را وکیلم انجام می‌دهد، چون من حقوقی نیستم و از مسائل حقوقی چیزی نمی‌دانم».

طبری در بخش دفاعیات مربوط به ارتباطش با افرادی همچون دانیال زاده و نیاز آذری، متهمان پرونده‌های فساد اقتصادی، گفت: «نماینده دادستان در جلسه دادگاه گفت درب اتاق من بر روی دانیال‌زاده باز بود، او همسایه من بود. یا نیازآذری هر موقع به ایران می‌آمد به من سر می‌زد، آن هم نه در دفتر کارم بلکه در محل دیگری با پول خودم نه از پول بیت‌المال با او صبحانه می‌خوردیم».

وکیل متهم طبری هم با اشاره به اینکه برای تکمیل دفاعیات به زمان بیشتری نیاز دارد گفت: «تقاضای هفت روز فرصت دارم که یک لایحه دیگر برای کشف حقیقت تقدیم دادگاه کنم».

قاضی در ادامه این دادگاه دیگر متهمان این پرونده را به جایگاه فراخواند تا آخرین دفاعیات خود را مطرح کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس دادگاه در پایان ختم رسیدگی به پرونده اکبر طبری و سایر متهمان را اعلام کرد.

حکم دادگاه در زمان قانونی صادرخواهد شد.

دفاعیات سایر متهمان این پرونده و هم‌چنین سخنان وکلای آنان در واقع آخرین سکانس از سریال دادگاه‌های رسیدگی به فساد در قوه قضاییه بود. پرونده‌ای که به زعم بسیاری نقش افرادی پرنقوذ‌تر و مقامات بالاتر مملکتی در آن واضح است اما قدرت‌های بسیاری مانع شفافیت تمام ابعاد این پرونده شده است. 

مرگ قاضی منصوری در رومانی که به گفته برخی یک برنامه از پیش طراحی شده بوده است، گمانه‌زنی‌ها درباره نقش پررنگ‌تر مقامات ارشد قوه قضاییه و یا دیگر نهادهای مملکتی را بیشتر کرده است. 

اکبر طبری در ۲۰ سال گذشته معاونت اجرایی ریاست و مدیرکلی امور مالی این نهاد حکومتی  را بر عهده داشته است. با تغییر رئیس قوه قضاییه و تکیه زدن ابراهیم رئیسی به صندلی ریاست این نهاد با حکم علی خامنه‌ای در سال ۹۷، رئیس جدید قوه قضاییه در ۲۸ اسفند همان سال ۹۷  با صدور حکمی، یوسف باقری را به‌جای اکبر طبری، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرائی حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب کرد. تیرماه سال ۹۸ بود که خبر بازداشت اکبر طبری منتشر شد.

طبری متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، اخذ رشوه ، پولشویی، جعل و استفاده از اسناد مجعول و اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی.

بیشتر از