رئیس پیشین لویه جرگه: «خون‌ریزی‌ها را متوقف کنید»

عبدالرسول سیاف، یکی از رهبران جهادی از آزادی زندانیان طالب متهم به جنایت جنگی سخن گفت

عبدالرسول سیاف، یکی از رهبران جهادی و رئیس پیشین لویه جرگه مشورتی صلح - BANARAS KHAN / AFP

عبدالرسول سیاف، یکی از رهبران جهادی و رئیس پیشین لویه جرگه مشورتی صلح، روز جمعه، هفده مرداد، در لویه جرگه‌ای در کابل که در پیوند با رها شدن یا نشدن ۴۰۰ زندانی طالبان که متهم به جرایم جنگی، قتل و فساد اخلاقی هستند برگزار شده بود، سخن گفت.

آقای سیاف در آن نشست گفت که خون ریختن در افغانستان کاری اسان است، اما مرد کسی است که این خون‌ریزی را متوقف سازد و این کشور را به صلح و ثبات دایمی برساند.

وی در جریان سخنرانی‌اش خطاب به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز گفت: «شما در امور بنیادی و زیربنایی تلاش‌های زیادی کرده‌اید، اما زمانی نام‌تان در تاریخ این کشور ماندگار خواهد شد که بتوانید خون‌ریزی را در افغانستان متوقف سازید.»

وی گفت: «ریختن خون یک انسان آسان است، یک طفل یا دیوانه نیز می‌تواند خون یک انسان را بریزاند، اما مرد کسی است که این خون‌ریزی را که اکنون در کشور ما جریان دارد متوقف سازد. من از تمام اعضای لویه جرگه مشورتی صلح می‌خواهم که کوشش کنید مشورت‌هایی بدهید که راه را برای رسیدن به صلح هموار سازد و هر گونه مانعی که فراراه مذاکرات صلح بیناافغانی وجود دارد، برداشته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رهبر پیشین جهادی و از جمله رهبران بانفوذ کشور، از اتحاد سیاسیون، به ویژه اتحاد عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، برای آوردن صلح استقبال کرد و گفت:«اکنون به فضل خداوند متعال در دولت وحدت عمل به میان آمده است و کارهای مرتبط با صلح به‌اتفاق به پیش می‌رود و این یک نوید خوب و شرین برای تمام مردم افغانستان است.»

پس از وی، محمد اشرف غنی سخن گفت و اظهار داشت: «به توکل خداوند این خون‌ریزی را در افغانستان ختم خواهیم کرد. اکنون جای بسی افتخار است که خدواند توفیق نصیب کرد تا در این لحظه مهم که نیاز به اتخاذ تصمیم‌های بزرگ است، به ملت رجوع کنیم و این رجوع ما را هم ملت بزرگ افغانستان با پیشانی باز لبیک گفتند و حمایت کردند.»

آقای غنی گفت: «ما به صلح و ثبات واقعی نیاز داریم. ضروری است که که مسیر حرکت افغانستان صاف و مسطح باشد تا مردم ما از جان و مال‌شان مطمئن باشند و برای آینده فرزندان‌شان طرح‌‌ها و برنامه‌های مطمئن بریزند و خوشبختانه بحث اساسی ما در تمام استان‌های کشور بازسازی و اتکا به سرمایه‌های خود ما است.»

رئیس جمهوری افغانستان خطاب به اعضای لویه جرگه مشورتی صلح گفت: «ما به خاطر دورسازی بار ملامت از گردن جمهوری اسلامی افغانستان و لبیک گفتن به ارشادات دین مبین اسلام و آرزوی سراسر مردم افغانستان گام‌های بزرگ و عملی برداشته‌ایم، ولی با این همه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بن‌بست است. شکستن این بن‌بست بدون مشورت با ملت مصلحت نیست، زیرا از حیطه صلاحیت رئیس جمهوری بیرون است و باید مردم تصمیم بگیرند.»

او افزود: «طالبان یک واقعیت جامعه است و برای آوردن ثبات به کشور، این مسئولیت ماست که یک راه حل سیاسی پیدا کنیم و خون‌ریزی را در افغانستان متوقف سازیم.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و رئیس لویه جرگه نیز خواهان ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی در این کشور است. وی در جریان سخنانش گفت: «تصمیم‌ در مورد رهایی زندانیان طالبان یک تصمیم بزرگ است، آرزو داریم که به زودی تمام موانع پیشاروی صلح و گفت‌وگوهای بیناافغانی برداشته شود و در نخستین گام، آتش‌بس برقرار شود و سپس گفت‌وگوهای صلح آغاز شود.»

احمد خان پردیس، یکی از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی دیدگاهش را چنین توضیح داد:«ما آمده‌ایم و تلاش می‌کنیم که تمام موانع پیشاروی صلح را برداریم و کوشش کنیم که هرچه زوتر مذاکرات صلح بینا‌افغانی آغاز شود و این جنگ و ویرانی هر چه زوتر خاتمه پیابد. طالبان نیز از جنگ دست بکشند و با روند صلح همراه شوند و برای هر هدف سیاسی که دارند، از راه مبارزات سیاسی بدون خون‌ریزی مبارزه کنند تا در آینده ما صاحب یک کشور آباد، آرام و دور از جنگ، ویرانی، تعصب و قوم‌گرایی باشیم. این آرزوی تک‌تک شرکت‌کنندگان در این لویه جرگه است.»

بیشتر از