کناره‌گیری برایان هوک از ریاست گروه اقدام علیه ایران

نیویورک‌تایمز از برایان هوک به عنوان «چهره تحریم‌ها علیه‌ ایران» نام برده است

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران - Riccardo Savi/Getty Images for Concordia Summit/AFP

براساس گزارشی که نیویورک‌تایمز در تاریخ ۶ اوت ۲۰۲۰ منتشر کرده، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران قصد دارد استعفای خود را از این سمت اعلام کند. 

برایان هوک تا ساعاتی دیگر کناره‌گیری خود را اعلام خواهد کرد. 

نیویورک‌تایمز از برایان هوک به عنوان «چهره تحریم‌ها علیه‌ ایران» نام برده است. 

آقای هوک، جزو حامیان اصلی تحریم‌ها علیه ایران و بخصوص کارزار فشار حداکثری علیه این کشور بوده است. 

هوک یکی از معدود مقامات در وزارت امور خارجه آمریکا بود که پس از جا به جایی قدرت از رکس تیلرسون به مایک پومپئو، وزیر امور خارجه فعلی آمریکا، همچنان در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، معرف برایان هوک به وزیر امورخارجه پیشین ایالات متحده بوده است. کوشنر، پیش‌تردر مصاحبه‌ای به نقش برایان هوک در گسترش و توسعه سیاست‌های حال حاضر ایالات‌متحده در جهان اشاره کرده بود: « برایان هوک به ما کمک کرد تا رویکردی را که در جهان اکنون در حال اجرای آن هستیم، توسعه دهیم.»

دقایقی قبل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به خبر استعفای برایان هوک از سمت نماینده ویژه ایران در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در صفحه توئیتر خود از برایان هوک به عنوان همکار خود در سه سال گذشته تشکر کرده است. 

برایان هوک به عنوان رئیس «گروه اقدام ایران» منصوب شد که مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه آمریکا است. هوک مستقیماً با مایک پومپئو وزیر امور خارجه کار می‌کند.

چندی پیش و در یکی از آخرین اظهارات برایان هوک درباره ایران، وی در کنفرانسی مشترک با عادل جبیر وزیر دولت در امور خارجه عربستان سعودی، گفته بود که «فشارهایی که بر ایران اعمال کردیم موثر بوده است». 

به گفته این مقام آمریکایی «با اعمال فشارها به جمهوری اسلامی به مردم منطقه نشان دادیم که شیوه کشورداری ایران مناسب نیست».

این مقام مسئول امور ایران در آمریکا با اشاره به وقایع خونین آبان‌ماه هم گفته بود که «در آبان گذشته دیدیم که مردم اعتراض کردند و عکس رهبران ایران را آتش زدند. اگر صد سال گذشته ایران را ببینید متوجه میشوید که مردم ایران همواره تلاش کردند که یک حکومت منتخب مردم داشته باشند و دوران خوب و بد داشته‌اند اما ۴۱ سال گذشته تاریک ترین دوره ایران بوده است». 

بیشتر از