نگرانی کانون وکلای هنگ‌کنگ از تعویق انتخابات به دلیل شیوع کرونا

رهبران اپوزیسیون امید داشتند که با یک پیروزی تاریخی، اکثریت را در شورا به دست آورند

به گفته کانون وکلای هنگ‌کنگ:  «عموما قانون متاخرتری که به مساله مشخصی بپردازد – در این مورد، تهدید سلامت عمومی در زمان انتخابات – بر قانون کلی قبلی (قانون وضع اضطراری) حاکمیت می‌یابد.» این بیانیه نظر داد که استفاده دولت از قوانین وضع اضطراری «ممکن است غیرقانونی باشد» - DALE DE LA REY / AFP

تصمیم دولت هنگ‌کنگ به تعویق انتخاباتی کلیدی به مدت یک سال تمام به دلیل بیم از ویروس کرونا ممکن است غیرقانونی باشد؛ این را وکلای شهر گفته‌اند.

کانون وکلای هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای با انتقاد از این تصمیم، «نگرانی عمیقی» از طول مدت و نحوه تعویق آن ابراز کرد، و گفت که این تصمیم بسیار حادتر از اقداماتی است که دیگر کشورها و سرزمین‌ها انجام داده‌اند.

رای‌گیری برای انتخاب پارلمان منحل شده هنگ‌کنگ که «شورای قانون‌گذاری» خوانده می‌شود، قرار بود روز ۶ سپتامبر برگزار شود و در این صورت، از زمان اجرای یک قانون امنیتی جدید و جدال‌انگیز از سوی چین، اولین انتخابات هنگ‌کنگ می‌بود.

رهبران اپوزیسیون امید داشتند که با یک پیروزی تاریخی، اکثریت را در شورا به دست آورند، و از این طریق پیام ناخشنودی مردم را از قانون جدید اعلام کنند.

اما کری لم، فرماندار هنگ‌کنگ، روز جمعه اعلام کرد که انتخابات به تعویق خواهد افتاد، و آن را دشوارترین تصمیم خود در طول همه‌گیری کرونا خواند.

این تصمیم کمتر از یک روز پس از آن اعلام شد که دولت ۱۲ شخصیت برجسته دموکراسی‌خواه را از شرکت در انتخابات منع کرد، با این ادعا که نتوانسته‌اند التزام خود را به قانون جدید نشان دهند و در نتیجه برای حفظ حاکمیت قانون در هنگ‌کنگ قابل اعتماد نیستند.

با این همه، خانم لم تاکید کرد که تعویق انتخابات انگیزه سیاسی ندارد، و شیوع ویروس کرونا تنها علت آن است. تاکنون ۳۵۰۰ مورد ابتلا به کرونا در هنگ‌کنگ شناسایی شده، و روزانه صد مورد به آن افزوده می‌شود.

کانون وکلا در بیانیه خود گفت که قانون هنگ‌کنگ مشخصا تصریح دارد که در زمانی که سلامت عموم در خطر باشد، تعویق انتخابات حداکثر تا ۱۴ روز جایز است.

کانون وکلا گفت: «عموما قانون متاخرتری که به مساله مشخصی بپردازد – در این مورد، تهدید سلامت عمومی در زمان انتخابات – بر قانون کلی قبلی (قانون وضع اضطراری) حاکمیت می‌یابد.» این بیانیه نظر داد که استفاده دولت از قوانین وضع اضطراری «ممکن است غیرقانونی باشد».

قانون هنگ‌کنگ همچنین تصریح دارد که دوره شورای قانون‌گذاری نمی‌تواند از چهار سال فراتر رود، و خانم لم گفت که دولت از پارلمان ملی چین خواسته ‌است تا تصمیم بگیرد که با خلاء پدید آمده در قانون‌گذاری چه کند.

کانون وکلا گفت «نگران‌کننده» است که کابینه خانم لم «عملا» پکن را «دعوت می‌کند» که در مورد چنین مسائلی «در محدوده خودمختاری هنگ‌کنگ» تصمیم بگیرد. این کانون گفت: «این خلاف اصول قانونی و یقین قانونی است و حاکمیت قانون در هنگ‌کنگ را خوار می‌کند.»

هفته گذشته هنگ‌کنگ تدابیر سخت‌گیرانه‌تری برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا وضع کرد، از جمله استفاده اجباری از ماسک هم در فضاهای مسقف و هم در فضای باز، و نیز منع صرف غذا در داخل رستوران‌ها.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


روز دوشنبه ۸۰ مورد جدید ابتلا گزارش شد، که برای نخستین بار در ۱۲ روز گذشته، کمتر از ۱۰۰ مورد عفونت بود. از ژانویه امسال، تنها ۳۷ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در هنگ‌کنگ درگذشته‌اند.

کانون وکلا گفت تعویق یک ساله انتخابات در حالی اعلام می‌شود که بسیاری از «کشورهایی که آمار بالاتری از ابتلا به کووید-۱۹ داشته‌اند در ماه‌های گذشته هم انتخابات محلی برگزار کرده‌اند و هم انتخابات سراسری.» این کانون افزود: «از این گذشته، بسیاری از کشورهایی که انتخابات را به تعویق انداخته‌اند، این تعویق به مدت خیلی کمتری بوده است.»

هم‌زمان، هفت عضو گروهی ۶۰ نفره از کارشناسان بهداشتی از چین وارد هنگ‌کنگ شده‌اند تا در مبارزه با شیوع ویروس کمک کنند.

به نوشته روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین، این گروه عمدتا به کار آزمایش کمک خواهند کرد، هرچند به گزارش رویترز در میان سیاستمداران هنگ‌کنگ این بیم هست که چین در ضمن نمونه‌های دی‌ان‌ای را برای مقاصد جاسوسی جمع‌آوری کند. دولت هنگ‌کنگ این امر را انکار کرده ‌است.

© The Independent