در حمله داعش به زندانی در افغانستان بیش از ۲۰ نفر کشته شده‌اند

زندان جلال آباد حدود دو هزار زندانی از جمله تعداد بسیاری از اعضای طالبان و داعش را در حبس داشت

پلیس افغانستان در نزدیکی زندان جلال آباد، افغانستان- AFP

داعش مسئولیت حمله به زندانی در شرق أفغانستان را که به یک درگیری شدید میان افراد این گروه و نیروهای امنیتی انجامید، برعهده گرفته است. در جریان این حمله دستکم ۲۴ نفر کشته شده اند.

گفته می شود حدود ۳۰ تن از افراد داعش در حمله شب گذشته به زندان جلال آباد شرکت داشته و در این حمله داعش پیش از هجوم به داخل زندان دروازه ورودی آن را با یک خودروی بمب گذاری شده منفجر کرده اند.

متعاقب آن و در حالی که مردان مسلح نگهبانان زندان را هدف قرار می دادند، یک رشته انفجارهای دیگر نیز به گوش رسید.

در این میان صدها زندانی درصدد فرار از زندان برآمده اند. زندان جلال آباد حدود دو هزار زندانی از جمله تعداد بسیاری از اعضای طالبان و داعش را در حبس داشت.

روز دوشنبه، عطاالله خوگیانی، سخنگوی فرماندار ایالت ننگرهار گفت در این برخورد سه جنگجوی داعش و دستکم ۲۱ نفر دیگر کشته و ۴۳ نفر مجروح شدند.

اقای خوگیانی افزود در میان کشته شدگان، غیرنظامیان، زندانیان، نگهبانان زندان و پرسونل امنیتی  قرار دارند. مقامات افغان گفته اند احتمال دارد شمار کشته شدگان از این فراتر رود.

درگیری میان مهاجمین و نیروهای امنیتی در روز دوشنبه نیز ادامه یافت. آقای خوگیانی گفت با ادامه صدای شلیک گلوله از داخل محوطه زندان، درگیری میان طرفین ادامه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، به گفته سهراب قادری، عضو شورای ولایت ننگرهار،  پلیس تا ظهر روز دوشنبه، حدود ۱۰۰۰زندانی فراری را بازداشت کرده است. هنوز معلوم نیست چه تعداد از زندانیان همچنان متواری هستند اما پلیس می گوید ممکن است برخی از آن ها در ساختمان های جنب زندان پنهان شده باشند.  

 نیروهای ویژه به هدف تقویت عملیات پلیس وارد محل شده و غیرنظامیان ساکن نواحی اطراف زندان تخلیه شده اند. 

این حمله یک روز پس از کشته شدن یک فرمانده ارشد داعش توسط آژانس اطلاعاتی افغان صورت گرفت. 

در این میان، جلال آباد که در ۱۳۰ کیلومتری شرق کابل واقع است، بخاطر شیوع ویروس کرونا در قرنطینه قرار دارد.

آقای قادری گفت: «کل شهر جلال آباد تحت مقررات منع رفت و آمد است و کلیه فروشگاه ها تعطیل شده اند. جلال آباد کاملا خالی است.»

سخنگوی شاخه سیاسی طالبان گفته است که این گروه در حمله به زندان جلال آباد شرکت نداشته است: «ما در آتش بس بسر می بریم و در هیچ نقطه ای از کشور وارد درگیری و حمله نمی شویم.»

طالبان به مناسبت عید قربان از روز جمعه تا دوشنبه آتش بس اعلام کرده است.

ماه گذشته، سازمان ملل متحد برآورد کرد که حدود ۲۲۰۰ تن از هوادران داعش در أفغانستان مستقر هستند.

سازمان ملل در این گزارش نتیجه گیری کرده که داعش به رغم از دست دادن بخش اعظم متصرفات و تضعیف رهبری اش «همچنان توانایی دست زدن به حملات عمده در نقاط مختلف أفغانستان از جمله کابل را دارد.»

در گزارش دیگری از سازمان ملل آمده که در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۳۰۰ غیرنظامی از جمله صدها کودک کشته شده اند که معرف ۱۳ درصد کاهش در آمار مرگ و میر غیرنظامیان در همین دوره در سال گذشته است.

این کاهش بخشی به خاطر تعداد کمتر عملیات نیروهای بین المللی در حمایت از دولت أفغانستان، و نیز افت حملات داعش است.

© The Independent