کنکور در شرایط کرونا: رئیس مجلس مخالف است، دولت می‌گوید برگزار می‌شود

تعدادی از داوطلبان کنکورهای سال ۹۹ با امضای انواع نامه‌ها خواستار به تعویق افتادن برگزاری کنکور شده‌اند

عکس از خبرگزاری فارس

کنکور سال ۱۳۹۹ که قرار است در اوج بحران همه‌گیری ویروس کرونا در ایران برگزار شود، مجلس و دولت را در مقابل هم قرار داده است.

از یک سو مقام‌های دولتی می‌گویند که «نباید در زمینه برگزاری کنکور تردید ایجاد کنیم» و از سوی دیگر رئیس‌ مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه گفت: «به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا ضروری باشد.»

ستاد ملی مقابله با کرونا زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ را از ۱۲  و ۱۳ تیرماه به ۳۰ و ۳۱ مردادماه تغییر داد. اما در این چند هفته منتهی به زمان کنکور، آمار روزانه مبتلایان کووید ۱۹ در کشور روی رقم حدود ۲۵۰۰ ثابت مانده و آمار قربانیان نیز هر روز سه‌رقمی است.

با وجود این ستاد ملی مقابله با کرونا در تصمیمی که اواسط اردیبهشت‌ماه درباره زمان برگزاری کنکور گرفته بود بازنگری نکرد و روز پنج‌شنبه گذشته کنکور مقطع دکتری برگزار شد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم در سخنرانی که روز ۱۰ مرداد داشت، تصمیمات ستاد ملی کرونا را «مرجع عمل» عنوان کرد.

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، با این توجیه که «اگر کنکورها در زمان معین برگزار نشود برای سال آینده هیچ ورودی به دانشگاه ها نخواهیم داشت» خطرات برگزاری کنکور را نادیده گرفت.

در مقابل تعدادی از داوطلبان کنکورهای سال ۹۹ با امضای انواع نامه‌ها خواستار به تعویق افتادن برگزاری کنکور شده‌اند.

مجمع انجمن‌های گروه پزشكی ايران هم روز نهم مردادماه همزمان با برگزاری آزمون دکترا، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، نگرانی عمیق خود را از وضعیت همه‌گیری کرونا در ایران ابراز کرد.

از سوی دیگر، دکتر مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا، که بیش از سه دهه است در کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت عضویت دارد، و به عنوان پژوهشگر سازمان جهانی بهداشت روی بیماری‌های عفونی کار می‌کند، درخواست تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری یا برگزاری آن با رعایت فاصله فیزیکی در محیط باز را داده ‌است.

حالا مجلس ایران نگران برگزاری کنکور در این شرایط شده و قرار است موضوع برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌های ایران و پیامدهای آن با حضور وزرای علوم و بهداشت بعدازظهر امروز، ۱۲ مردادماه، در کمیسیون آموزش مجلس بررسی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یک‌شنبه اظهار داشت: «نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم. متاسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است.»

او در ادامه پیشنهاد کرد: «به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.»

این در حالی ‌است که علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، ساعاتی قبل از فراخواندن وزرای دولت به مجلس گفت: «برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه حتمی است و فکر می‌کنم این جمله باید قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام شود که کنکور برگزار می‌شود.»

باید دید در جلسه بعدازظهر امروز مجلس و دولت، سلامت داوطلبان بر تصمیم‌گیری‌ها چیره می‌شود یا پر شدن صندلی‌های دانشگاه در اولویت قرار می‌گیرد.

بیشتر از