کرونا در بریتانیا؛ احتمال درخواست از سالمندان برای ماندن در خانه

اجتناب از محدودیت‌های عمومی در زمان موج دوم کرونا مهم‌ترین دلیل این طرح است

سالمندان بیش از افراد دیگر جامعه در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند-Oli SCARFF / AFP

یک گزارش حاکی است که افراد مسن و سایر افرادی که در خطر ابتلا به بیماری ویروس کرونا هستند، ممکن است دوباره مجبور شوند از خانه بیرون نیایند تا لازم نشود برای دومین بار در کشور وضعیت قرنطینه عمومی اعلام شود.

به گزارش «ساندی تلگراف، جوانان و افراد سالم از آزادی تردد این طرح یک شیوه «تفاضلی» را برای حفاظت از قشر آسیب‌پذیر پیشنهاد داده است که دسترسی اختصاصی این افراد را به مغازه‌ها در ساعات مشخصی از روزهای هفته فراهم می‌سازد. 

جزئیات طرح پیشنهادی همزمان شد با پایان طرح دولت برای حفاظت از دو میلیون نفر از مردم که به طور خاص در معرض خطر کووید-۱۹ قرار داشتند.

یک منبع آگاه دولتی به روزنامه ساندی تلگراف گفت: «فهرست دو میلیون نفری یک فهرست دو گزینه‌ای بود، یعنی شما یا جزو حفاظت‌شده‌ها بودید یا نبودید. حالا که ما بیشتر یاد گرفته‌ایم، می‌توانیم فهرست پیچیده‌تری درست کنیم.»

طرح مزبور ظاهرا از سوی واحد کووید-۱۹ دفتر نخست وزیری پس از آن پایه‌ریزی شد که بوریس جانسون به دنبال راهی بود تا دولت بتواند بدون تعطیل کردن دوباره اقتصاد، مانع از ایجاد موج دوم ویروس در انگلستان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح‌های پیشنهادی دیگری که تحت بررسی هستند، عبارتند از تعطیلی گسترده شهر لندن در صورت جهش تعداد مبتلایان در پایتخت، سخت‌گیری بیشتر در ورود مسافران خارجی، و قوانین محدودکننده‌تر محلی.

این در حالی است که نگرانی از آغاز موج دوم در اثر افزایش موارد ابتلا رو به فزونی است و بوریس جانسون بیش از پیش تحت فشار است که برخی قوانین محدودکننده را دوباره برقرار کند.

یکی از اعضای گروه اندیشمندان مستقل به ایندیپندنت گفت: «اماکن بسیار مسری» نظیر میخانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی باید دوباره تعطیل شوند تا فشار به سیستم بهداشت قبل از زمستان کاهش یابد.

کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی انگلستان، روز جمعه گفت کشور ممکن است «به لحاظ آزاد گذشتن فعالیت‌های اجتماعی، به حداکثر ظرفیت رسیده باشد» و برای برداشتن محدودیت‌های بیشتر، شاید لازم باشد «مصالحه‌ای» صورت پذیرد.

محققان دانشگاه ادینبرگ پیش‌تر یک «رویکرد دو سطحی» را برای تبیین مدل محدودسازی معرفی کردند که بر اساس آن، قوانین محدودکننده برای جوانان و اعضای سالم جامعه بازتر باشد و همزمان، قشر آسیب‌پذیر و کارکنان حوزه بهداشت در فهرست حفاظتی قرار بگیرند.

دفتر نخست‌وزیری حاضر به ارائه توضیح نشد.

© The Independent

بیشتر از جهان