حتی در روسیه و چین، با پاسپورت ایرانی از خدمات بانکی خبری نیست

روسیه و چین در ظاهر دو حامی بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی به شمار می‌روند

مجیدرضا حریری- عکس از ایرنا

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد خبر داد که در روسیه و چین «عملا هیچ مبادله بانکی» با ایران انجام نمی‌شود و با پاسپورت ایرانی هیچ گونه خدمات بانکی نمی‌توان دریافت کرد.

مجیدرضا حریری، رئیس این اتاق بازرگانی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا تاکید کرده است که در حال حاضر در این دو کشور «هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست».

این در حالی است که روسیه و چین در ظاهر دو حامی بزرگ جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی به شمار می‌روند.

تهران در کنار مسکو از هیچ هزینه‌ای برای حفظ حکومت بشار اسد در سوریه فروگذار نکرده و مقامات جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای بارها از «نگاه به شرق» به جای کشورهای غربی سخن گفته‌اند.

در همین حال هنوز یک ماه هم از قرار گرفتن قرارداد راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین در صدر اخبار نگذشته است، قراردادی که به گفته مخالفانش ایران را در موضع ضعف قرار داده و باعث می‌شود که به پکن امتیازات چشمگیر بدهد.

با این حال به گفته حریری بانک‌های این دو کشور هم دیگر به ایرانی‌ها خدمات نمی‌دهند و دلیل این امر فقط تحریم‌های آمریکا نیست.

مجیدرضا حریری گفت: «هیچ بانکی حاضر به همکاری با ما نیست، چون در مظان پولشویی هستیم و این منهای تحریم‌های آمریکا است که باعث فشار مضاعف بر روی ما شده است.»

به گفته حریری، پس از مشکل اول که تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است، مشکل دومی هم هست که عرصه را بر ایران تنگ کرده است.

مسئله دوم نپذیرفتن شرایط اف‌ای‌تی‌اف، گروه ویژه اقدام مالی، از طرف ایران است که چون کشور را «در مظان پولشویی» قرار می‌دهد باعث می‌شود بانک‌های خارجی از کار با ایران ابا داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حریری، این گروه در هفته‌های اخیر بارها به بانک‌ها و موسسات مالی در سراسر دنیا پیام داده که ایران «یک کشور پرریسک‌ است و باید مبادلات مالی آن به شدت کنترل شود».

اف‌ای‌تی‌اف در اسفندماه ۹۸ پس از شش بار مهلت دادن، ایران را به فهرست سیاه خود بازگرداند، و همین دریافت خدمات بانکی با پاسپورت ایرانی را تقریبا ناممکن کرده است.

این نهاد بارها از تهران خواست تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند، اما با فشار مخالفان دولت این لوایح در نهایت در کشور تصویب نشد.

به گفته این مخالفان، در صورت تصویب این لوایح به شکل قانون، کمک‌ مالی به گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان دشوار خواهد شد و دیگر نمی‌توان تحریم‌های مالی علیه ایران را دور زد.

بیشتر از