شهادت جاسوس سابق ام‌آی‌سیکس در دادگاه درباره انتشار سند ارتباط ترامپ و روسیه

شهادت کریستوفر استیل در دادگاه مرتبط با پرونده اتهامی است که علیه موسسه‌اش اقامه شده

کریستوفر استیل، عضو سابق سازمان اطلاعاتی خارجی بریتانیا - Tolga AKMEN / AFP

کریستوفر استیل، عضو سابق سازمان اطلاعاتی خارجی بریتانیا (ام آی سیکس) و مولف گزارش سال ۲۰۱۶ که دونالد ترامپ را به روسیه مرتبط می‌کرد، می‌گوید که آن گزارش برای انتشار در رسانه‌ها تدوین نشده بود.

آقای استیل روز چهارشنبه ضمن شهادت در دادگاه عالی لندن، به قاضی مارک واربی گفت که نهایت تلاش خود را به‌کار برده بوده است که اطلاعات محرمانه در آن گزارش با دقت هرچه تمامتر دست به دست شود، زیرا کار شرکت او به محرمانه نگاهداشتن اطلاعات متکی است. 

او گفت که هرگز «نمی‌دانسته و پیشبینی نمی‌کرده» است که رسانه‌ها آن سند را به اطلاع «همه دنیا» برسانند.

شهادت آقای استیل در دادگاه مرتبط با پرونده هتک حرمتی است که علیه موسسه او، «اوُربیس بیزنس اینتلیجِنس» أقامه شده است.

آقای استیل این موسسه را با همکاری الکسی گوبارف، یک بازرگان روس ایجاد کرده است که نام او هم در آن سند ذکر شده است.

آقای گوبارف گفته است که وقتی رسانه «باز فید» گزارش داد که سند آقای استیل او را با یک «مورد هک» علیه حزب دموکرات آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مرتبط کرده است، سخت مبهوت شده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن سند روز ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷  اندکی پیش از مراسم سوگند آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید، توسط رسانه «بازفید» منتشر شد.

شرکت اوربیس و آقای استیل با تکذیب هرگونه قصد هتک حرمت، در مبارزه با مقادیر «بسیار قابل توجه» غرامتی هستند که آقای گوبارف علیه آن‌ها أقامه کرده است. 

آقای استیل در شهادتنامه اش نوشته است: «در جهت منافع اوربیس نیست که کارهای محرمانه‌اش به ویژه در شکل مقدماتی و پیش از تجزیه وتحلیل، توسط رسانه‌ها یا شبکه‌های عمومی منتشر شود.»

او ضمن شاره به این که این امر موقعیت شرکت را تضعیف می‌کند، گفت که عملکرد موسسه‌اش به محرمانه نگاهداشتن هویت مشتریان و منابعش متکی است.

او افزود: «اگر این (اطلاعات) در اختیار جهانیان گذاشته شود، دیگر کسی برای انجام کارهای محرمانه به نیابت از آن‌ها به اوربیس مراجعه نمی‌کند. بنابراین، برای ما از نظر حرفه‌ای مخرب و از جنبه اخلاقی زننده است که (به‌ویژه از طریق رسانه‌ها) دست به اقدامی بزنیم که خطر افشای منبع را – به‌خصوص در کشور بی‌رحم و بی‌قانونی مثل روسیه – در بر داشته باشد.»

آقای استیل می‌گوید که اگر می‌دانست «بازفید» نسخه سند او را در اختیار دارد و قصد انتشار آن را دارد، «هرچه در توان داشت به‌کار می‌گرفت تا از (انتشار) آن جلوگیری کند.»

آن سند از طرف شرکت مشاوراتی «فیوژِن جی پی اس» مستقر در واشنگن به نیابت از یک اعانه دهنده حزب جمهوری‌خواه به منظور پژوهش در مورد کاندیدای مخالف سفارش داده شده بود که پس از تثبیت نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری، لغو شد.

سپس موسسه «فیوژن جی پی اس» این مورد را به دفتر حقوقی «پرکینز کوُی» ارجاع کرد که به نیابت از حزب دموکرات آمریکا عمل می‌کرد.

به دادگاه لندن گفته شد که «مشتری نهایی» (این سند) «کمیته ملی حزب دموکرت / یا کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون» بوده است.

اندرو کالدکات که ریاست هیئت دفاعی آقای گوبارف را برعهده دارد، می‌گوید که هیچ‌گونه مدرکی حاکی از این که اتهامات علیه موکلش و «سِروِر» «وبزیلا» صحت داشته باشد، وجود ندارد، و رسانه «بازفید» ضمن عذرخواهی، آن اسامی را از تارنمای خود حذف کرده است. 

آقای کالدکات می‌گوید، آقای گوبارف تصور نمی‌کند که شرکت اوربیس و آقای استیل در این مورد «سوء‌نیت» داشته‌اند، اما به این سئوال باید پاسخ داده شود که آیا آن‌ها «در مقابل قانون مسئول» انتشار سند توسط «بازفید» بوده‌اند یا نه.

به گفته تیم حقوقی شاکی، آقای استیل و موسسه‌اش مسلما مسئول این افشای رسانه‌ای بوده‌اند. آقای استیل با این نظر موافق نیست و خواهان مختومه شدن پرونده است. قرار است این دادرسی تا پایان هفته جاری خاتمه یابد.

در پرونده‌ای جداگانه در اوایل ماه جاری، دادگاه عالی لندن حکم کرد که آقای استیل مبلغ ۲۳ هزار دلار غرامت به هریک از بازرگانانی بپردازد که او ادعا کرده بود در سال های ۱۹۹۰ به ولادیمیر پوتین رشوه داده بوده‌اند.

قاضی مارک واربی گفته است که آقای استیل گام‌های لازم را برای تایید این اتهامات را برنداشته است و از قوانین حفظ حریم خصوصی افراد تخطی کرده بوده است.

آقای استیل، پتر آوِن و میخائیل فریدمن را متهم کرده بود که انتقال مقادیر معتنابهی وجه به آقای پوتین را در زمانی که وی معاون شهردار سن پترزبورگ بوده است، تسهیل کرده بوده‌اند. 

در این میان، پرزیدنت ترامپ با استفاده از این خبر در توییتی نوشت: «این مرد باید (به آمریکا) مسترد، محاکمه و به زندان انداخته شود. او یک دروغگوی بیمار است که هیلاری متقلب و کمیته حزب دموکرات به او پول داده‌اند.»

اتهامات ارتباط نزدیک با روسیه و کرملین از آغاز کارزار ریاست جمهوری ترامپ او را دنبال کرده است. سند آقای استیل بخشی از تحقیقات رابرت مولر در مورد همکاری کارزار ترامپ و روسیه بود.

همراه با گزارش‌های پرس اسوشیشن

© The Independent