ماکت ناوهواپیمابر آمریکایی به تنگه هرمز انتقال یافت

جمهوری اسلامی احتمالا قصد دارد به‌زودی از این ناو برای اجرای مانور استفاده کند

ماکت ناوهواپیمابر نیروهای فرامنطقه‌ای در رزمایش پیامبر اعظم منهدم شد، ۶ اسفند ۱۳۹۳، تصویر آرشیوی از خبرگزاری دفاع مقدس

در حالی‌ که تنش بین ایران و آمریکا بار دیگر افزایش یافته، خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویری ماهواره‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد روز دوشنبه ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی به سمت تنگه هرمز حرکت داده شده ‌است.

رسانه‌ها این اقدام را نشانه‌ای از آن دانسته‌اند که جمهوری اسلامی قصد دارد به‌زودی از این ناو برای اجرای مانور استفاده کند.

در تصویر ماهواره‌ای که شرکت مَکسار تکنالِجیز روز یک‌شنبه، پنجم مردادماه،  ثبت کرده و یک روز بعد منتشر کرد، پس از آن‌که یک قایق موتوری ماکت ناو را از بندرعباس به تنگه هرمز می‌برد، یک قایق تندروی ایرانی به سرعت به آن نزدیک می‌شود.

انتقال ماکت ناو آمریکایی کمتر از یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که مواجهه یک جنگنده آمریکایی با هواپیمای مسافربری ایران بر فراز سوریه در صدر اخبار قرار گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی به‌شدت به این رخداد واکنش نشان داده و تهدید کردند که آن را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.   

رسانه‌های رسمی ایران هنوز درباره انتقال این ماکت به تنگه هرمز، که ۲۰ درصد نفت دنیا از آن منتقل می‌شود، خبری منتشر نکرده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، حضور این ماکت در تنگه هرمز نشان می‌دهد که سپاه پاسداران برای اجرای غرق کردن نمایشی این ماکت آماده می‌شود، مشابه کاری که در سال ۹۳ انجام داد.

ماکت جدید بسیار مشابه ماکتی است که در مانور نظامی «پیامبر اعظم ۹» در اسفندماه ۹۳ مورد استفاده قرار گرفت. در این مانور، قایق‌های تندروی سپاه پاسداران با تیربار و راکت‌ به ماکت ناو هواپیمابر هجوم بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن یک موشک زمین به دریا ناو را نشانه گرفت و منهدم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین که در آب‌های خاورمیانه گشت‌زنی می‌کند هنوز درباره انتقال این ماکت به تنگه هرمز  اظهارنظر نکرده است.

این ماکت مشابه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز است که نیروی دریای آمریکا معمولا در تنگه هرمز از آن استفاده می‌کند.

تصاویری که شرکت مکسار منتشر کرده نشان می‌دهد که ۱۶ ماکت جت هم روی عرشه این ماکت ناو نصب شده است. به ‌نظر می‌رسد که طول این ماکت ناو ۲۰۰ متر و عرض آن ۵۰ متر باشد. ناو کلاس نیمیتز واقعی ۲۰۰ متر طول و ۷۵ متر عرض دارد.