شرکت هواپیمایی رایان‌ایر با افت ۹۹ درصدی مسافران ۱۶۷ میلیون پوند متضرر شد

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از دولت‌های متبوعشان کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند

منشور حقوق مسافران هوایی در اروپا حکم می کند که وجوه پروازهای کنسل شده باید ظرف یک هفته به مسافر پرداخت شود، اما همه شرکت‌های هوایی در این مورد با مشکل روبه‌رو بوده‌اند - PIXABAY

شرکت هواپیمایی رایان‌ایر می‌گوید به دلیل شیوع ویروس کرونا، در ماه‌های میان آوریل و ژوئن، نخستین سه ماهه سال مالی، سخت متضرر شده است.  

در این مدت، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت اروپا مبلغ ۱۸۵ میلیون یورو (۱۶۷ میلیون پوند) – برابر با ۲۰ پوند در ثانیه ضرر کرده است.

تعداد مسافران این شرکت ۹۹ درصد کاهش یافت و در مدت  ۹۱ روز تنها ۵۰۰ هزار مسافر داشته است. رایان‌ایر می‌گوید اگر همه‌گیری کرونا به وقوع نپیوسته بود، انتظار داشته در تابستان جاری در یک روز این تعداد مسافر داشته باشد.

در این مدت، شاخص بار – تعداد صندلی‌های پر شده هواپیما – از ۹۶ درصد به ۶۱ درصد افت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آغاز ماه ژوئیه، رایان‌ایر پروازهایش را تنها با ۴۰ درصد ظرفیت معمولش در فصل تابستان آغاز کرد. این شرکت امیدوار است در ماه اوت با ۶۰ درصد و «احتمالا» سپتامبر با ۷۰ درصد ظرفیتش پرواز کند. 

 در سال مالی جاری تعداد مسافران رایان‌ایر تا ۶۰ درصد افت کرده و از ۱۴۹ میلیون به ۶۰ میلیون نفر کاهش یابد.

این شرکت برای کندی در بازپرداخت ده‌ها هزار پرواز کنسل شده، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، اما امیدوار است بتواند تا پایان ماه ژوئیه وجوه پروازهای کنسل شده را به مسافران بپردازد.

منشور حقوق مسافران هوایی در اروپا حکم می کند که وجوه پروازهای کنسل شده باید ظرف یک هفته به مسافر پرداخت شود، اما همه شرکت‌های هوایی در این مورد با مشکل روبه‌رو بوده‌اند.

رایان‌ایر ضمن انتشار پیامد (اپیدمی) بر این شرکت، از بابت آن چه «چندین میلیارد کمک‌های غیرقانونی دولتی از جانب دولت‌های اتحادیه اروپا به شرکت هوایی معظمشان از جمله آلیتالیا، ار فرانس، کی ال ام، لوفت هانزا، اس آ اس، تی ای پی و دیگر شرکت‌ها» خوانده، شکایت کرده است.   

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از دولت‌های متبوعشان کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند.

رایان‌ایر هم‌چنین انتظاراتش را از شرکت بوئینگ به‌روز کرده است. جت‌های بوئینگ۷۳۷ مکس این شرکت پس از دو سانحه سقوط مرگ‌بار که به مرگ ۳۴۶ نفر انجامید، بلااستفاده مانده است.

رایان‌ایر نوع ویژه جت‌های مکس را با ظرفیت بالا سفارش داده و امیدوار است تا پیش از پایان سال جاری نخستین سفارشات و تا تابستان آینده تعداد ۴۰ فروند مکس ۴۰ را از شرکت بوئينگ دریافت کند.

رایان‌ایر می گوید: «ما هم‌چنان از هواپیماهای متفاوتی که چهار درصد بیشتر ظرفیت داشته باشند، ۱۶ درصد کمتر سوخت مصرف کنند و ۴۰ درصد کمتر صدا تولید ‌کنند، حمایت می‌کنیم.

این هواپیماها به گروه رایان‌ایر امکان می‌دهد تا در پنج یا شش سال آینده سالیانه ۲۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کند.»  

© The Independent

بیشتر از جهان