انتقاد از مدیرعامل «رایان‌ایر» به دلیل ترویج اسلام‌‌هراسی

مایکل اولیری خواستار بررسی بیشتر مردان مجرد مسلمان در فرودگاه‌ها شده است

مایکل اولیری پیش‌تر درباره کنشگران محیط‌زیستی گفته بود «به آنها شلیک کنید» و افراد بیش از اندازه چاق را «هیولا» خوانده بود- LEON NEAL / AFP

مایکل اولیری، مدیرعامل هواپیمایی رایان‌ایر (Ryanair)، بعد از آن که گفت از آنجا که مردان مسلمان «تهدید» به حساب می‌آیند، باید در فرودگاه‌ها مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند و اطلاعات آنها ثبت شود، به «تشویق نژادپرستی» متهم شد.

آقای اولیری افزود، بررسی خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند باید متوقف شود، چون این افراد «واقعا» احتمال ندارد که تروریست باشند.

او به نشریه تایمز گفت: «بمب‌گذاران چه کسانی هستند؟ آنها مردان مجردی خواهند بود که تنها سفر می‌کنند. اگر شما با خانواده و فرزندان خود در سفر هستید، احتمال این که همه آنها را با خود منفجر کنید، صفر است. بعضی چیزها را نمی‌شود گفت، چون نژادپرستانه است، اما این افراد معمولا مردان مسلمان هستند. سی سال پیش این افراد مردان ایرلندی بودند. اگر آنها منبع تهدید هستند، باید با تهدید آنان مقابله شود.»

شورای مسلمانان بریتانیا با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «این اظهارات آشکارا نژادپرستانه است. او به وضوح مردم را علیه «مردان مسلمان» می‌شوراند که ظاهرا نه بر اساس اندیشه و تفکرات آن‌ها، بلکه صرفا به خاطر «طرز رفتار و قیافه» آنها تعیین خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه اضافه کرد: «این، دقیقا مصداق اسلام‌هراسی است. تبعیض نهادینه علیه مسلمانان کاملا در جریان است؛ چه در زمینه یافتن شغل، خریدن آپارتمان یا حتی گرفتن بیمه خودرو. در سراسر جهان مصداق‌هایی از چالش‌های سفر هوایی به عنوان یک فرد مسلمان، ثبت شده است. مایه شرم است که چنین اظهارات نژادپرستانه‌ای این چنین آزادانه بیان شده است و مدیرعامل شرکت هواپیمایی بزرگی می‌خواهد علیه مشتریان خود، این گونه علنی تبعیض روا دارد.»

خالد محمود، نماینده مجلس از حزب کارگر، که خود مسلمان است، گفت که اظهارات آقای اولیری بدان معناست که چنین تبعیضی علیه هر کسی که شبیه مسلمانان باشد، روا است.

او گفت: «او عملا می‌گوید هر کسی که شبیه مسلمانان باشد، مشمول این قاعده است و می‌بایست تروریست باشد. چنین اظهاراتی باعث بهبود ارتباط در اجتماعات ما نمی‌شود، بلکه صرفا به افرادی که اندیشه‌های فاشیستی دارند، یاری می‌رساند. در آلمان در این هفته مردی سفید پوست هشت نفر را کشت. آیا ما باید سراغ ثبت اطلاعات تمام افراد سفیدپوست برویم تا ببینم آنها فاشیست هستند یا خیر؟ اظهارات او خیلی کورکورانه است و تنها مایه تشویق نژادپرستی می‌شود.»

بررسی مسافران در فرودگاه‌های سراسر دنیا، از جمله بریتانیا، اقدامی رایج است و متکی بر ماموران کاملا تعلیم دیده حاضر در فرودگاه است، تا رفتارهایی مشخص را تشخیص دهند که ممکن است به شناسایی افرادی که نیاتی غیرقانونی، مجرمانه یا تروریستی دارند، یاری رساند.

اما این اقدام معمولا منجر به عمومی‌انگاری و هدف قرار دادن قومیتی خاص یا گروه مذهبی مشخصی و بررسی افراد بر اساس نژاد آنان می‌شود.

دکتر واقاص طوفیل، استاد ارشد جرم‌شناسی در دانشگاه لیدز بکت (Leeds Beckett University)، به ایندیپندنت گفت: «به نظر من، این اظهارات گستاخانه است و صرفا باعث تشویق نژادپرستی بیشتر علیه مسلمانان خواهد شد. مطالعات بسیاری نشان داده است که مسلمانان در بریتانیا، ایالات متحده و سایر کشورهای دنیا، هم‌اینک نیز در فرودگاه‌ها از جانب نیروهای امنیتی و پلیس و گه‌گاه حتی سایر مسافران، با تبعیض مواجه می‌شوند.»

او ادامه داد: «ما بر پایه مطالعات فراوان، می‌دانیم که مسلمانان اغلب در فرودگاه‌ها به خاطر نژاد خود مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما طبیعت گستاخانه اظهارات مایکل اولیری است که واقعا مشمئز کننده است. با توجه به این که مسلمانان به دلیل باور مذهبی‌شان، هم‌اینک نیز قربانی اکثر جرایم حاصل از نفرت هستند، چنین اظهاراتی واقعا غیرمسئولانه است. این اظهارات فقط به ترویج اسلام‌هراسی کمک می‌کند و هیچ کمکی به مبارزه با تروریسم نخواهم کرد.»

آقای اولیری با جنجال و هیاهو غریبه نیست، چرا که پیش‌تر نیز درباره کنشگران محیط زیستی و کارمندان آژانس‌های مسافرتی، گفته بود «به آنها شلیک کنید»، و افراد بیش از اندازه چاق را «هیولا» خوانده بود.

او همچنین هنگامی که پیشنهاد داد مسافران باید برای استفاده از دستشویی در طول پرواز مبلغی پرداخت کنند و حتی طرحی را پیگیری کرد تا دو واحد از سه دستشویی هر هواپیما را بردارند و به جای آنها صندلی بگذارند، خشم شهروندان سراسر کشور را برانگیخت.

© The Independent