معارفه بذرپاش به‌رغم اتهام فساد و جعل سند

محمدباقر قالیباف که خود متهم به فساد اقتصادی است از انتصاب بذرپاش دفاع کرد

مخالفت با ریاست بذرپاش به عملکرد سیاسی، شبهه فساد و همچنین فقدان شرایط لازم برای تصدی این سمت بازمی‌گشت-وبسایت دیوان محاسبات

انتشار چندین سند در مورد فساد و تقلب مهرداد بذرپاش در سال‌های گذشته تأثیری در معارفه او به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات مجلس نداشت و او صبح امروز جای عادل آذر را در این نهاد نظارتی گرفت.

مهرداد بذرپاش متولد ۱۳۵۹ است و فعالیت سیاسی خود را از دوم خرداد و با ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف آغاز کرد.

مشارکت در سرکوب جنبش دانشجویی، پله ترقی او در سیاست شد و سپس به‌عنوان مشاور شهردار در زمان شهرداری احمدی‌نژاد وارد حلقه مدیران جمهوری اسلامی شد. او در دولت احمدی‌نژاد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان بود و سپس به مدیرعاملی شرکت پارس‌خودرو و سایپا رسید. در مجلس نهم نیز او نماینده تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس بود.

در روزهای گذشته اسناد مختلفی از فساد، جعل مدرک و رانت‌خواری او در فضای مجازی منتشر شده بود. کاربرانی از طیف‌های مختلف سیاسی با انتخاب او به‌عنوان رئیس مهم‌ترین نهاد نظارتی مجلس مخالفت کرده بودند.

او روز چهارشنبه را رأی ۱۵۸ نماینده مجلسی که خود را «مجلس ولایت» می‌نامد به این سمت انتخاب شد.

دیوان محاسبات نهاد حسابرسی قوه مقننه از دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر فرآیندهای مالی و اداری آن‌ها است.

انتخاب بذرپاش ۴۰ ساله به ریاست این نهاد مهم مخالفانی فراوانی داشت. مخالفت با ریاست بذرپاش به عملکرد سیاسی، شبهه فساد و همچنین فقدان شرایط لازم برای تصدی این سمت بازمی‌گشت.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تنها فردی که دست‌کم ۲۰ سال سابقه کار و مدیریت داشته باشد می‌تواند نامزد تصدی سمت ریاست دیوان محاسبات باشد.

احمد توکلی یکی از نمایندگان سابق مجلس در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به او یادآوری کرد که بذرپاش «حتی ۱۷ سال هم سابقه کار ندارد» و ریاست او بر این نهاد مغایر قانون است.

او صبح امروز نیز در توییترش نوشت که روز قبل با قالیباف جلسه برگزار کرده تا او را مجاب کند که بذرپاش معارفه نشود ولی پاسخ قالیباف به او این بود که « فرایند آن انتخاب، قانونی بوده شما هم اعتراضتان را از مسیر قانون پیگیری کنید.»

حامیان قدرتمند بذرپاش در مجلس اعلام کردند که او با احتساب دوره‌ای که رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بوده است، بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارد. توکلی در نامه خود نوشته بود که حضور در بسیج دانشجویی شغل محسوب نمی‌شود و نباید به آن استناد کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم امروز با انتشار توییتی از انتخاب و معارفه او حمایت کرد و نوشت که امیدوار است بذرپاش با «عملکرد خود،درستی انتخاب نمایندگان» را تائید کند.

روز چهارشنبه به‌جز بذرپاش، علیرضا زاکانی نیز به ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شد. زاکانی نیز هم‌زمان با ریاست بذرپاش بر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بود و نقش مهمی در سرکوب اعتراضات ۱۸ تیر ۱۳۷۸ داشت.

مهرداد بذرپاش به‌جز اتهام‌های متعدد فساد، متهم است که با جعل نامه اشتغال به کار، سه سال به سوابق شغلی خود افزوده است. پژوهشکده شهید رضایی که این نامه در سربرگ آن‌ها منتشر شده است، تلویحاً وقوع این جعل را پذیرفته است.

بذرپاش در سال‌های اخیر با نقشی که در راه انداختن سرویس‌های ارزش افزوده، اپلیکیشن روبیکا و شرکت توسکا داشت، یک منبع مالی قدرتمند و دائمی برای اصولگرایان ساخت و سخاوتمندانه آن را خرج انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس کرد.

بیشتر از