کرونا در آمریکا؛ دکتر فاوچی می‌گوید با «تهدیدات جدی» مواجه شده است

کاخ‌سفید و رئیس جمهور آمریکا در تلاش‌ هستند تا به اعتبار دکتر فائوچی ضربه بزنند

ترامپ در کنار دکتر فائوچی - JIM WATSON / AFP

دکتر آنتونی فاوچی در مصاحبه‌ای جدید روز پنجشنبه گفت که او و خانواده‌اش «تهدیداتی جدی» دریافت کرده‌اند. این درحالی است که کاخ سفید دونالد ترامپ در تلاش پیاده کردن برنامه‌ای برای بی‌اعتبار کردن متخصص ارشد کشور در بیماری‌های مسری است.

دکتر فاوچی که از سال ۱۹۸۴ به عنوان دبیر موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های مسری مشغول است، در پادکست «پرونده‌های اکس» (The Axe Files) و در مصاحبه با دیوید اکسلراد، نامه‌های نفرت‌انگیزی را که اکنون به عنوان یکی از اعضای کارگروه کاخ سفید برای مبارزه با ویورس کرونا می‌گیرد، با پیام‌هایی مقایسه کرد که هنگام همکاری با کنشگران ایدز در دوران بحران بیماری اچ‌آی‌وی دریافت کرده بود.   

این متخصص بیماری‌های مسری گفت: «واقعا تفاوت زیادی وجود دارد، در یک طرف افرادی هستند که به نظرم به گونه‌ای نادرست مرا به چشم قهرمان می‌بینند و در طرف دیگر هم مردمی وجود دارند که به شدت از دست من عصبانی هستند، چرا که فکر می‌کنند تاکید من بر حفاظت از بهداشت عمومی زندگی آنان را مختل می‌کند.»

دکتر فاوچی در مقاطعی مخالف کابینه آقای ترامپ بوده است، از جمله در برنامه‌های آن برای بازگشایی ایالاتی که هنوز با صعود موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودند، و این در حالی است که آمار مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ تاکنون در ایالات متحده از مرز ۱۴۰ هزار نفر گذشته است. به گفته او در روز پنجشنبه، تشویق شدید او مبنی بر رعایت فاصله در اجتماع و دفاع از برقراری تمهیدات قرنطینه باعث شده است که «تهدیداتی جدی علیه من و خانواده‌ام، دخترانم و همسرم، اظهار شود.  ولی آیا این واقعا ایالات متحده امریکا است؟ آیا این برخورد درست است؟»

این پزشک متخصص در مصاحبه خود گفت که تهدیداتی که طی بحران کووید-۱۹ دریافت کرده است، خیلی شدید‌تر و جدی‌تر از مواردی است که در بحران ایدز گرفته بود. او گفت: «من با بخشی از جامعه مواجه شده‌ام که گرچه احتمالا قابل درک است، ولی کمی هم مشمئزکننده است.»

او ادامه داد: «در گذشته و روزهای بحران ایدز از من با نامه‌هایی نفرت‌انگیز انتقاد می‌شد که شامل مواردی خفیف‌تر بود، مانند این که من را یک عاشق همجنسگرایان نامیده و می‌گفتند چرا چنین زمانی را روی این افراد هدر می‌دهی. اظهاراتی که صرفا به آنها به عنوان یاوه‌های افراد خرفت نگاه می‌کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه رئیس جمهوری به‌تازگی علنا اظهار داشته است که به آقای فاوچی احترام می‌گذارد، اما آقای ترامپ و متحدان نزدیکش از قرار معلوم در پی بی‌اعتبار کردن این متخصص بیماری‌های مسری هستند، به این بهانه که او در طول شیوع این بیماری جهان‌گستر «اشتباهاتی» مرتکب شده است. مقامات کاخ سفید فهرستی از نظرات دکتر فاوچی جمع کرده‌اند که به ادعای آنان، اظهاراتی اشتباه بوده‌اند و پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید، نیز پا را تا آن حد فرا گذاشته است که با انتشار مقاله‌ای، به انتقاد از دبیر سازمان ملی حساسیت و بیماری‌های مسری رفته است.

دکتر فاوچی در آن زمان در واکنش به تلاش‌ها برای بی‌اعتبار ساختن خود، گفت: «حتی در عمیق‌ترین خیالاتم هم نمی‌توانم تصور کنم چرا می‌خواهند چنین کاری انجام دهند.»

او افزود: «به نظرم آنها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که انجام چنین کاری اقدامی معقول و منطقی نیست، چرا که فقط بر (اعتبار) خود آنان تاثیری منفی خواهد گذاشت.»

چندین ایالت که پس از شیوع این بیماری عالم‌گیر دستور بازگشایی صادر کرده بودند، دوباره به مرحله اول قرنطینه برگشته‌اند، بدین معنا که تمام کسب‌وکارها دوباره تعطیل شده‌اند، چرا که این ویروس اکنون در تمام مناطق شهری و روستایی کشور در حال شیوع است.

دکتر فاوچی روز پنجشنبه گفت: «به خوبی درک می‌کنم که باید از عواقب منفی اقداماتی نظیر تعطیلی سراسری آگاه و نسبت به آنها محتاط باشیم، اما درک دشمنی و خصومت‌ورزی علیه موضوعات بهداشت عمومی واقعا سخت است و اصلا نمی‌توان آن را هضم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان