داده‌ها حاکی از افزایش مجدد کووید ۱۹ درسراسر جهان است

کشورهای اروپایی مقررات قرنطینه را همچون گذشته جدی‌تر می‌گیرند

افزایش موارد آلودگی، معمولا ظرف دو هفته به افزایش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری می‌انجامد - LLUIS GENE / AFP

چندین کشور از جمله ایالات متحده، اسپانیا و استرالیا اعلام کرده‌اند که در طول هفته گذشته با بیشترین موارد روزانه ابتلا به کووید ۱۹ رو‌به‌رو بوده‌اند.

آمار نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا در کلیه مناطق جهان رو به افزایش بوده است.

در ایالت کاتالونیا در اسپانیا، کلیه کلوپ‌‌های شبانه و میخانه‌هایی که تا دیروقت باز هستند، به دلیل نگرانی از بروز دومین موج عفونت تعطیل شده‌اند.

افزایش روزانه موارد بیماری احتمالا گردشگران را از سفر به یکی از محبوب‌ترین مناطق تفریحی در اروپا منصرف خواهد کرد.

در این میان، آمار نشان می‌دهد که ایالات متحده همچنان رسما بیشترین موارد ابتلا به کووید ۱۹ را در جهان داراست. آمار عفونت کووید۱۹ در آمریکا در هفته جاری از مرز ۴ میلیون نفر گذشت. موارد مرگ ناشی از کووید ۱۹ در آمریکا برای چهارمین روز متوالی بیش از ۱۰۰۰ نفر بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استرالیا، مقامات مسئول به مدت شش هفته بخشی از مقررات قرنطینه را بازگردانده‌اند و به دنبال افزایش موارد جدید عفونت، پوشیدن ماسک صورترا  برای ساکنان ملبورن، دومین بزرگترین شهر این کشور الزامی کرده‌اند.

استرالیا و نیز ژاپن که آن هم از افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا در هفته جاری خبر داده است، نسبت به سرایت ویروس در میان جوانان هشدار داده‌اند که اندکی پیش‌تر، لغو مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را در میخانه‌ها و مهمانی‌ها جشن گرفته بودند. 

بنا به بانک اطلاعات رویترز، در مجموع در این هفته  ۳۷ کشور جهان، از جمله چند کشور اروپایی، از افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ خبر داده‌اند که نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است. 

این کشورها همچنین شامل هند و برزیل می‌شود که موارد بیماری در هر یک از آن‌ها از مرز یک میلیون نفر گذشته است. بولیوی، سودان، اتیوپی، بلغارستان، بلژیک، ازبکستان و اسرائیل در میان کشورهایی هستند که با افزایش آمار ابتلا به کرونا رو‌به‌رو شده‌اند.

بسیاری از ممالک جهان، به ویژه کشورهایی که زودتر از سایرین مقررات حفظ فاصله‌گیری در اجتماعات را لغو کردند، بیش از یک ماه پس از ثبت نخستین موج کرونا درکشورشان، اکنون با دومین موج همه‌گیری مواجه شده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت، تدروس ادهانوم گبریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت: «ما به أوضاع عادی گذشته بازنخواهیم گشت. همه‌گیری (کرونا) هم‌اکنون نحوه زندگی ما را عوض کرده است.» 

«ما از همه می‌خواهیم به تصمیماتشان در مورد این که کجا می‌روند، چه می‌کنند و با چه کسی ملاقات می‌کنند، به دیده تصمیم میان مرگ و زندگی بنگرند چون (واقعیت) چنین است.»

بانک اطلاعات رویترز که مشتمل بر گزارش‌های رسمی کشورهاست، نمایانگر افزایش مداوم تعداد کشورهایی است که می‌گویند با افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ماه گذشته روبه‌رو شده‌اند.

در طول سه هفته گذشته، دستکم هفت کشور از چنین شاخصی گزارش داده‌اند که نسبت به آمار دو هفته گذشته، موید آن است که سه هفته پیش ۱۳ کشور، دو هفته پیش ۲۰ کشور، و در هفته جاری ۳۷ کشور به این روند پیوسته‌‌اند.

کارشناسان بهداشتی و مقامات آگاه می‌گویند بی‌تردید آمار واقعی موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا – به ویژه در کشورهایی که با فقدان نظام بهداشتی کافی رو‌به‌رو هستند – به مراتب بیشتر از ارقام اعلام شده است. در این گزارش، داده‌های خبرگزاری رویترز به کشورهایی محدود است که مرتبا آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را منتشر می‌کنند.

افزایش موارد آلودگی، معمولا ظرف دو هفته به افزایش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری می‌انجامد.

داده‌ها حاکی از افزایش مجدد کووید ۱۹ درسراسر جهان است.

مکزیک که در هفته جاری موارد روزانه ابتلا به کووید ۱۹ را منتشر کرده است و چهارمین کشور جهان در میزان آلودگی به ویروس کروناست، هشدار داده است که ممکن است سیر نزولی موارد ابتلا به کرونا که در نیمه ماه ژوئن آغاز شده بود، با تعدیل مقررات حفظ فاصله‌گیری اجتماعی بار دیگر رو به افزایش بگذارد. 

کلودیا شاین باوم، شهردار مکزیکوسیتی، با استناد به آمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها در هفته گذشته، گفته است که ممکن است تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها در ماه اکتبر از موارد آن در ماه ژوئن که اوج همه‌گیری بود، بیشتر شود.  

او گفت: «مهم است که درک کنیم که اگر این روند را تغییر ندهیم، ممکن است شاخص آن به گونه‌ای چشمگیر افزایش یابد.»

در قاره آفریقا، کنیا در کمتر از یک هفته پس از گشایش فعالیت‌ها، از جمله ازسرگیری پروازهای داخلی، بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده است. پرزیدنت اوهورو کنیاتا که اعلام کرده بود پروازهای بین‌المللی از روز اول ماه اوت از سر گرفته خواهد شد، روز دوشنبه مقامات آن کشور را به منظور گفت‌وگو در مورد افزایش موارد ابتلا به یک اجلاس اضطراری فراخواند.

در خاور میانه، کشور عمان با رویارویی با موارد بی‌سابقه عفونت کرونا، علاوه بر قرنطینه دو هفته‌ای که با عید قربان همزمان می‌شود، محدودیت‌های جدیدی را از روز یکشنبه به اجرا خواهد گذاشت.

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان