دادگستری آمریکا هکرهای چینی را به سرقت اطلاعات واکسن کرونا متهم کرد

لی ژیائویو و دانگ جیاژی به ۱۱ فقره اتهام اقدام برای سرقت میلیاردها بایت اطلاعات مربوط به کرونا متهم شدند

چینی‌ها با شرکت در کارزار جاسوسی سایبری به سرقت اطلاعات دارویی، طرح‌های اسلحه‌سازی، کد اصلی نرم‌افزارها و...می‌پردازند-Douglas MAGNO / AFP

ایالات متحده با دستگیری دو هکر، دولت چین را به حمایت از خلافکارانی متهم کرده که به شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه درمان و ساخت واکسن ویروس کرونا نفوذ می‌کنند.

لی ژیائویو و دانگ جیاژی، دانشجویان سابق مهندسی، هر دو به ۱۱ فقره اتهام نفوذ به کامپیوتر و اقدام برای سرقت میلیاردها بایت اطلاعات مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا متهم شدند. در کیفرخواست آنها آمده این دو هکر «به مطالعه نقاط ضعف شبکه‌ شرکت‌های بیوتک و سایر شرکت‌های عمومی فعال در زمینه آزمایش، درمان و ساخت واکسن کویید-۱۹ پرداخته‌اند.»

مقامات آمریکا می‌گویند چینی‌ها با شرکت در یک کارزار چند ساله جاسوسی فضای سایبری، به سرقت اطلاعات دارویی، طرح‌های اسلحه‌سازی، کد اصلی نرم‌افزارها و چیزهای دیگر می‌پردازند.

مشخصات این دو فرد بلافاصله در دسترس نبود و سفارت چین در واشینگتن پاسخ فوری به درخواست ما نداد.

در کیفرخواست نامی از هیچ شرکت خاصی برده نشده اما گفته شده که لی و دانگ میلیاردها بایت داده‌های موجود در کامپیوترهای سراسر جهان، از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان، استرالیا و بلژیک را به سرقت برده‌اند.

این سند مدعی است لی و دانگ در قالب پیمانکار وزارت امنیت چین، یا ام‌اس‌اس، که معادل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکاست، انجام وظیفه می‌کرده‌اند.

به گفته بازپرس این پرونده، ام‌اس‌اس اطلاعات نفوذ به نقاط آسیب‌پذیر نرم‌افزارهای کلیدی را در اختیار هکرها قرار می‌داده و آنها اقدام به نفوذ به اهداف و جمع‌آوری اطلاعات می‌کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله اهداف دیگری که مورد نفوذ قرار گرفته‌اند معترضان هنگ‌کنگ، اداره دالای لاما و مؤسسه غیرانتفاعی مسیحیان چینی بوده است.

جان دمرز، معاون دادستان کل در حوزه امنیت ملی، در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی گفت هکرها هر از گاهی اقدامات شخصی نیست، می‌کرده‌اند. مثلا در یک مورد لی متهم است که از یک قربانی ۱۵ هزار دلار به صورت رمزارز اخاذی کرده است.

به گفته دمرز چین برای رسیدن به اموال معنوی دزدی، به «تیم شرم‌آور کشورهایی پیوسته که بستر امنی برای خلافکاران فضای سایبری فراهم می‌کنند.»

کیفرخواست مدعی است هکرها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ مشغول فعالیت بوده‌اند و در آخرین اقدام خود تحقیقات سرطانی را مورد سرقت قرار دادند.

گزارش بیشتر از سوی رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان