ابراهیم رئیسی: تسلیم جوسازی «ربات‌ها» نمی‌شویم

رئیس قوه قضائیه می‌گوید احکام قضائی بر مبنای «ادله» و «اقتضای حق و عدل» است

یک روز پس از آنکه وکلای سه تن از معترضان آبان ۹۸ از توقف اجرای حکم اعدام آن‌ها و اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور خبر دادند، رئیس قوه قضائیه گفت که تسلیم «جوسازی‌ها» نمی‌شود.

ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی از احکام قضایی دفاع کرده و گفته که «نظام دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر ادله و اقتضای حق و عدل است.»

رئیس قوه قضائیه بدون اشاره مستقیم به استقبال جهانی از هشتگ #اعدام_نکنید گفت که «فضا‌سازی‌ها و جوسازی‌ها» بر او و قوه تحت ریاستش تأثیری ندارد و «بنای دستگاه قضایی بر صدور رأی بر مبنای شرع و قانون است.»

او در سخنان امروزش گفت که جوسازی برای تأثیرگذاری بر احکام قضایی عمدتاً از سوی «آمریکا، اسرائیل، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و ربات‌ها» انجام می‌شود.

رئیسی همچنین همراهی «عده کمی از مردم» با این «جوسازی‌ها» را به دلیل «ناآگاهی» آن‌ها خواند و از مسئولان قضایی خواست تا این بخش از مردم را «آگاه» کنند.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که ۲۶ تا ۲۸ ساله هستند از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شدند و سپس این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور نیز تائید شد.

پس از آنکه سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سه‌شنبه گذشته از تائید حکم اعدام این سه نفر خبر داد، کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ #اعدام_نکنید به این حکم اعتراض کردند. این هشتگ تنها در ۴۸ ساعت نخست، بیش از ۹ میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر به کار رفت و برای ساعاتی ترند اول جهانی بود و به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی سابقه طولانی در برخورد خشن با معترضان دارد. او علاوه بر نقشی که به‌عنوان عضو «هیئت مرگ» در اعدام‌های سال ۶۷ داشت، در سال ۱۳۷۱ نیز به نمایندگی از رئیس وقت قوه قضائیه، چهار نفر از معترضان شورش مشهد را در کمتر از ۱۰ روز پس از این رویداد به اعدام محکوم کرد.

رئیس قوه قضائیه در سخنان امروزش گفت که او میان «اعتراض و اغتشاش» فرق قائل است و «خط قرمز» قوه قضائیه «اغتشاش و ناامنی و به هم ریختن کشور است.»

ابراهیم رئیسی به قضات و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد که «نسبت به جرائم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع نگذارند افراد شرور و متجاسر به قانون میدان پیدا کنند.»

بیشتر از