اجرای حکم اعدام معترضان آبان ۹۸ متوقف شد

وکلای سه زندانی از موافقت دیوان عالی کشور با بررسی مجدد پرونده خبر دادند

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در خبری فوری و از قول وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی اعلام کرد که اجرای حکم اعدام این سه زندانی سیاسی متوقف شده است.

پس از آن که سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سه‌شنبه گذشته از تائید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی خبر داد، کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ #اعدام_نکنید به این حکم اعتراض کردند. این هشتگ تنها در ۴۸ ساعت نخست، بیش از ۹ میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر به کار رفت و برای ساعاتی ترند اول جهانی بود و به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شد.

اکنون وکلای این سه زندانی سیاسی در نامه‌ای که رد اختیار فارس قرار داده‌اند نوشته‌اند که دیوان عالی کشور با اعمال ماده ۴۷۴ برای اعاده دادرسی موافقت کرده و این پرونده برای بررسی مجدد به یکی از شعب این دیوان ارجاع شده است: «با توجه به موازین قانونی و رویه جاری قضایی در حال حاضر اجرای حکم اعدام موکلین تا زمان تعیین تکلیف نهایی قضایی در این پرونده، متوقف می‌باشد.»

آقای پاک‌نیا، یکی از وکلای این پرونده در صفحه توییتر خود نیز این خبر را تایید کرده است.

وکلا در نامه خود نوشته‌اند که «یکی از قضات دیوان عالی کشور در شعبه رسیدگی‌کننده هم قبلاً مخالف رأی صادره بوده» و به همین جهت امیدوارند که بتوانند حکم اعدام را تغییر دهند.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی که ۲۶ تا ۲۸ ساله هستند از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شدند و سپس این حکم در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور نیز تائید شد.

این پرونده پنج متهم دارد که دو نفر دیگر خانم‌هایی به نام‌‌های «شیما ر.» و «مژگان اسکندری» هستند. هنوز احکام این دو نفر صادر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افراد در زمان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ در محله ستارخان تهران حضور داشته‌اند و هرانا گفته که به‌وسیله دوربین‌های مداربسته ترافیکی شناسایی شده‌اند.

محمد رجبی، سعید تمجیدی و شیما ر. در تاریخ ۲۹ آبان ۹۸ و پس از بازداشت امیرحسین مرادی، به کشور ترکیه گریخته بودند اما پلیس امنیت ترکیه این سه‌نفر را در شهر آنتالیا دستگیر کرد و به‌رغم درخواست آن‌ها برای پناهندگی سیاسی و ارائه اسناد در مورد اینکه جانشان در خطر است، آن‌ها را از مرز زمینی به مقام‌های امنیتی ایران تحویل داد.

هرانا وضعیت خانوادگی و محل نگهداری این سه زندانی را این‌گونه توصیف کرده است: «امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هر سه ساکن محله خزانه در حوالی ترمینال جنوب هستند و محل کار آن‌ها در محله پونک واقع شده است. هر سه این افراد نان‌آور خانواده یا کمک‌خرج خانواده خود بوده‌اند. آن‌ها هم‌اکنون در تیپ ۵ زندان تهران بزرگ بسر می‌برند.»

بیشتر از