تهدید راکتی منافع آمریکا در بصره و موصل

خسارتی به شرکت اکسون موبیل و مشاوران نظامی آمریکا وارد نشد

منافع آمریکا در عراق با دو حمله راکتی در بصره و موصل در روز چهارشنبه مورد تهدید قرار گرفته است. یک راکت به سایت حفاری نفت در جنوب بصره اصابت کرده که شرکت اکسون موبیل در آن مستقر بوده و دیگری به پایگاهی نظامی در شمال موصل که مشاوران نظامی آمریکایی هم در آن حضور دارند.

آسوشیتدپرس می نویسد، اصابت یک راکت به سایت حفاری نفت در جنوب بصره در عراق که صبح چهارشنبه انجام شد، سه زخمی برجا گذاشته و هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.مقامات امنیتی می گویند، این راکت به بخشی از زمین شرکت حفاری عراقی در میدان های نفتی رمیله و زبیر برخورد کرده که کاروان های شرکت های اکسون موبیل و دیگر شرکت های نفتی خارجی برای کارگران برپا شده بود. عراق برای افزایش سطح تولید و صادرات نفت در حال همکاری نزدیک با شرکت های خارجی از جمله اکسون موبیل و انی ایتالیا است. عراق پس از عربستان، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک به شمار می رود و جای خالی نفت ایران را برای برخی مشتریان پر کرده است.

شرکت اکسون موبیل و شماری دیگر از شرکت های آمریکایی پس از بالارفتن سطح هشدارهای امنیتی در عراق بخشی از نیروهای خود را از این کشور خارج کردند اما همچنان به فعالیت در این کشور ادامه می دهند. آمریکا در ماه می دستور تخلیه کارمندان غیر ضروری کنسولگری و سفارت خود در بغداد را صادر کرد.

آسوشیتدپرس می نویسد، تنش ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته و به موازات آن نگرانی ها در عراق نسبت به تبدیل شدن این کشور به صحنه رویارویی تهران و واشینگتن بیشتر شده است. این کشور همزمان میزبان پنج هزار نیروی آمریکایی و نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران است.

حمله راکتی روز چهارشنبه جدیدترین حمله در مناطقی است که منافع آمریکا در آن قرار دارد. در چند هفته اخیر راکت هایی به دو ایستگاه نظامی عراق برخورد کرده بود که نیروهای آمریکایی نیز در آن حضور داشتند. البته کسی در این حمله ها مجروح نشد.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه می نویسد، روز چهارشنبه یک راکت کاتیوشا نیز به مقرهای نظامی در شمال موصل برخورد کرد. در این مقر مشاوران نظامی آمریکا حضور دارند.

یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق می گوید، تحقیقات در جریان است و ارتش اجازه تهدید امنیت و مداخله در این کشور را نمی دهد.عادل المهدی، نخست وزیر عراق، یک روز قبل از این حمله ها در پیامی روشن برای آمریکا و نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران هشدار داده بود که نیروهای خارجی و محلی نباید خاک عراق را به صحنه تقابل با یکدیگر تبدیل کنند.

حمله های راکتی به عراق به موازات انفجارها در شش تانکر نفتی در دریای عمان در یک ماه گذشته، تنش ها در منطقه را افزایش داده است. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قبلا در مورد نقل و انتقال مشکوک موشک ها در نزدیکی پایگاه های آمریکا در عراق به مقامات بغداد هشدار داده بود.

مقامات کاخ سفید ادعا می کنند گروه های تحت حمایت ایران حمله های موشکی در عراق را علیه منافع آمریکا انجام می دهند. آنها همچنین ایران را مسئول حمله های اخیر به نفتکش ها می دانند. هرچند مقامات تهران هشدار داده بودند در صورت جلوگیری از صادرات نفت ایران، صادرات نفت از منطقه مختل خواهد شد، اتهام های مطرح شده از سوی آمریکا را رد کرده و آن را بی اساس می دانند.

بیشتر از