اختصاص هشت میلیارد یورو برای افزایش حقوق کادر درمانی در فرانسه

به طور میانگین افزایش حقوق ۱۸۳ یورو در ماه خواهد بود

۴۵۰ میلیون یورو از این بودجه امتیاز پزشکان است تا شاید از استخدام شرکت‌های خصوصی به بخش دولتی کشانده شوند-Ludovic MARIN / AFP

فرانسه قصد دارد بیش از ۸ میلیارد یورو برای افزایش حقوق نیروی کار بخش بهداشت و سلامت اختصاص دهد. این تصمیم به جهت قدردانی از زحمات این بخش در دوره همه‌گیری ویروس کرونا اتخاذ شده است.

نخست وزیر ژان کاستکس و رهبران اتحادیه پس از هفت هفته مذاکره به این توافق رسیدند، که به گفته نخست وزیر «لحظه‌ای تاریخی برای نظام بهداشت و سلامت» این کشور است.

براساس این توافق، کارمندان بخش بهداشت و مراقبت به طور میانگین از افزایش حقوقی معادل ۱۸۳ یورو در ماه برخوردار خواهند شد. ۴۵۰ میلیون یورو از این بودجه به عنوان امتیاز پزشکان کنار گذاشته شده است تا شاید از استخدام شرکت‌های خصوصی به بخش دولتی کشانده شوند.

به گفته آقای کاستکس، که اوایل ماه جاری جایگزین ادوارد فیلیپس، نخست وزیر پیشین شد: «این اولین قدم در قدردانی از کسانی است که در مبارزه با این ویروس همه‌گیر در خط مقدم خدمت می‌کنند.»

وی در ادامه گفت: «این اقدام جبران سال‌ها تأخیر و تعویق در امری است که هر یک از ما، از جمله احتمالا خود من، سهمی در پذیرش مسؤولیت آن داریم.»

مردم فرانسه در حالی که مراتب قدردانی و خشنودی خود را از خدمات حوزه بهداشت اعلام کرده‌اند، از این که دولت نتوانسته این قدردانی را به صورت مالی به اثبات برساند خشمگین بوده‌اند. این در حالی است که حتی رییس جمهور امانوئل مکرون در زمان اوج بحران قول پاداش به پرسنل بخش بهداشت داد.

اعلام این خبر در روز دوشنبه و امضاء توافق مصادف با شب پیش از «روز باستیل» شد که در جریان آن در میدان کنکورد پاریس مراسم رژه برگزار می‌شود. حدود ۱۴۰۰ پرستار، دکتر و بهزیست به عنوان میهمان افتخاری در این مراسم شرکت خواهند کرد.

بعضی از اتحادیه‌ها به این دلیل که مشکل هنوز وجود دارد، حاضر به حمایت از توافق نشده‌اند و معتقدند به اندازه کافی از خدمات و نیروی کار حمایت نشد.

سی اف ای-سی جی سی، شعبه پاریس یکی از اتحادیه‌های کارکنان بیمارستان، با منتشر کردن نقشه مسیر تظاهرات روز سه‌شنبه در توییتر، از مردم خواست این توافق «مصنوعی» را محکوم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن سوی دیگر «کانال» در انگلستان، کارکنان بخش بهداشت، اتحادیه‌ها و دولت در اختلافاتی مشابه، درگیر نحوه تقدیر و تشکر از شجاعت و فداکاری کارکنان حوزه بهداشت و سلامت‌اند. تا این‌جا دولت فقط به صورت لفظی تشکر کرده و آنان را «قهرمان» خوانده است.

دو هفته پیش، در شب سالگرد ۷۲ سالگی نظام بهداشت ملی انگلستان، ده‌ها سازمان و اتحادیه حوزه بهداشت و سلامت خواستار آن شدند که دولت «سیاسی‌کاری» را کنار گذاشته و بر سر موضوع «فوق‌العاده مهم» افزایش حقوق سال ۲۰۲۱/۲۰۲۲ باب گفت‌وگو را باز کند.

مت هنکوک، وزیر بهداشت، در پاسخ به سؤال خبرنگار اسکای نیوز که تلاش می‌کرد از وزیر قول بگیرد که در سال‌گرد تأسیس نظام بهداشت ملی، حقوق پرسنل این حوزه را افزایش می‌دهد، از هر گونه تعهد اضافه حقوق سر باز زد و گفت برای این افراد «پاداش» در نظر گرفته خواهد شد.

در حالی که بوریس جانسون در تدارک یک برنامه دیگر «تشویق پرستاران» برای جا انداختن این پدیده است، سران حوزه بهداشت و سلامت به اتهام ریشی سوناک پرداختند که با رد بودجه اضطراری ۱۰ میلیارد پوندی برای مواجه به موج دوم کویید-۱۹ حاضر نشده «هر آن چه لازم است» را در اختیار سیستم بهداشت قرار دهد.

هنگام اعلام «بودجه کوچک» اضطراری ریشی سوناک در هفته گذشته، وی هیچ اشاره‌ای به بودجه بیشتر برای خدمات پزشکی نکرد.

© The Independent

بیشتر از جهان