ادعای جدید درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی

بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی بعید نبوده که سپاه موشک سوم را هم شلیک کند

در دی‌ماه سال ۱۳۹۸سپاه با شلیک دو موشک هواپیمای مساقربری اوکراینی را سرنگون کرد - AFP

سازمان هواپیمایی کشوری امروز، یکشنبه ۲۲تیرماه،  گزارشی ۱۷صفحه‌ای منتشر کرده است که  حاصل تحقیق درباره سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی‌ است که در دی‌ماه ۱۳۹۸ در اثر شلیک موشک‌های سپاه سرنگون شد.

بنا به گزارش مفصل سازمان هواپیمایی کشوری، این هواپیما بر اثر «خطای انسانی» سرنگون شده است؛ یعنی همان روایت فرماندهان سپاه پاسداران. 

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: «فراموش کردن اجرایِ مراحل ِالزامیِ پس‌از جابه‌جایی در یکی از سامانه‌های دفاع هوایی» باعث شده است که این هواپیمایی مسافربری مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گیرد و تمام سرنشینان آن کشته شوند. 

در این گزارش آمده است که «با تغییر سطح آمادگی پدافند هوایی کشور، بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور اطلاع می‌دهد که تنها پروازهایی می‌توانند از فرودگاه برخیزند که از سوی شبکه پدافند شناسایی (شده) و مجوز پرواز داشته ‌باشند.»

به گفته سازمان هواپیمایی کشوری، آن مجوز در ساعت ۶:۱۰ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، برای پرواز هواپیمای اوکراینی صادر شده بود. 

گزارش سازمان‌هواپیمایی می‌گوید: «در یکی‌از سامانه‌های دفاع هوایی تهران، پس از جابه‌جایی سامانه که مکان جغرافیایی و سمت سامانه را تغییر می‌دهد، فرآیند تنظیم دوباره راستای شمال سیستم، در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابه‌جایی فراموش می‌شود.»

این گزارش را چنین می‌توان تعبیر کرد که مقامات سپاه پس از مجوز دادن به این هواپیما برای پرواز، خود دست‌به‌کار می‌شوند و هواپیما را در آسمان ایران منهدم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این توضیح، سازمان هواپیمایی کشوری متصدی پدافند سپاه جهت شمال را اشتباه می‌گیرد و هواپیمای مسافربری اوکراینی را «هدف متخاصم» شناسایی می‌کند. 

بنابر این گزارش، پیام این پدافند «با مرکز هماهنگی مبادله نشده» و «کاربر سامانه  پدافند، بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی، به‌سوی هدف متخاصمِ شناسایی‌شده، موشک اول و کمی‌بعد موشک دوم را می‌زند.»

نکته تامل‌برانگیز در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، بخشی‌ست که در آن تلویحا گفته می‌شود که شاید حتی موشک سومی نیز به سمت هواپیما شلیک می‌شد. 

 بنابر گزارش سازمان هواپیمایی، ثانیه‌هایی پس از شلیک دوم، پیام «موفقیت‌آمیز نبودن موشک» در سامانه نشان داده می‌شود، اما هواپیمای مسافربری از قفل راداری سامانه خارج می‌شود. با این توضیح، مشخص می‌شود که در صورت خارج نشدن هواپیما از رادار، بعید نبوده که سامانه دفاع هوایی موشک سوم را هم شلیک کند.

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که به وسیله موشک‌های سپاه پاسداران مهندم شد، ۱۷۶سرنشین داشت که تمامی آنان در آن حادثه کشته شدند.

بیشتر از