بازگشت زندانیان آزاد‌شده طالبان به میدان جنگ

برخی از طالبان آزاد شده از زندان‌ خلاف تعهدشان دوباره به جبهه‌های جنگ برگشته‌اند

بحث آزادسازی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان یکی از پرچالش‌ترین مباحث برای دولت افغانستان است-FARIDULLAH AHMADZAI / AFP

روند آزادسازی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان، با این که مخالفان زیادی دارد اما برای  نشان دادن حسن نیت دولت افغانستان در قبال رسیدن به صلح و آغاز گفت‌وگوها توسط حکومت تداوم یافت.

براساس آخرین گزارش‌ها بیش از چهار هزار از نیروهای طالبان از زندان‌های دولت افغانستان رها شده‌اند. طالبان نیز ادعا کرده‌اند که بیش از هفتصد نفر از هزار نفری را که باید آزاد کنند، از زندان‌های خود رها کرده‌اند.

با این حال گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از طالبان آزاد شده از زندان‌های دولت خلاف تعهدی که داده‌اند، دوباره به جبهه‌های جنگ برگشته‌اند.

روز سه‌شنبه «فضل هادی مسلمیار»، رییس مجلس سنای افغانستان از بازگشت تعدادی از طالبان آزاد شده از زندان به جبهه‌های جنگ خبر داد.

آقای مسلمیار که در جلسه علنی سنا صحبت می‌کرد گفت: «روز دوشنبه طالبان به پاسگاه‌های امنیتی استان لغمان در شرق افغانستان حمله کردند که در نتیجه ۱۶ تن از جنگ‌جویان طالب در این حمله کشته شدند.»

به گفته رییس مجلس سنا، در میان این کشته‌شدگان تعدادی از زندانیان آزادشده طالبان دیده شده‌اند که به تازگی و براساس توافق صلح میان دولت امریکا و گروه طالبان از زندان‌های دولت افغانستان رها شده بودند.

طبق این توافق دولت امریکا تعهد کرده است تا دولت افغانستان را برای آزادسازی پنج هزار طالب زندانی دیگر راضی کند. دولت افغانستان نیز براساس تعهداتی توافق‌نامه صلح مبنی بر عدم بازگشت آزادشدگان طالبان به جنگ، روند آزادسازی را آغاز کرد اما اکنون طالبان خلاف تعهد خود دوباره به میادین جنگ برگشته‌اند.

رییس مجلس سنا می‌گوید حالا این مسئولیت امریکا است که به عنوان میانجی این مسئله را جدی بگیرد. او از دولت نیز خواست تا زندانیانی را از بند آزاد کند که می‌داند دوباره به جنگ برنمی‌گردند. با این که طالبان نیز ظاهرا از جنگجویان آزاد شده خواسته تا دوباره به جنگ برنگردند و به زندگی شخصی خود بپردازند. اما مشخص نیست این افراد براساس خواست چه کسی دوباره به جنگ برگشته‌اند.

سخنگوی استاندار لغمان به رسانه‌ها گفته است که یکی از افرادی که از زندان به تازگی آزاد شده بود، از سوی گروه طالبان برای ناامن‌سازی جاده‌های منتهی به استان لغمان تعیین شده بود.

بحث آزادسازی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان یکی از پرچالش‌ترین مباحث برای دولت افغانستان است. پس از آن که مشخص شد آمریکا در توافق‌نامه صلح تعهد کرده است تا دولت افغانستان را برای آزادسازی پنج هزار طالب از زندان‌هایش ترغیب کند، رییس‌جمهور افغانستان به این ماده توافق واکنش نشان داد و آزادسازی طالبان را تنها در حیطه صلاحیت مردم افغانستان دانست.

بعدها رییس‌جمهور در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری گفت که برای پیش‌برد روند صلح و براساس مصلحت کشور، طالبان را تحت یک سازوکار مشخص رها خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های زیاد روند تدریجی آزادسازی طالبان زندانی آغاز شد که هرچند با اعتراض طالبان به تدریجی و کند بودن آزادسازی زندانیان روبه‌رو شد اما مسیر خود را پیمود و حالا براساس گزارش‌ها نزدیک به ۹۰ درصد طالبان از زندان رها شده‌اند.

دولت افغانستان چند روز پیش اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ طالب زندانی را که در فهرست این گروه قرار دارد، از بند رها نمی‌کند زیرا این افراد مرتکب جنایت علیه مردم شده‌اند و حق‌الناس بر آنان وارد است.

طالبان نیز عنوان کردند که تا زمانی که تمامی طالبانی که در فهرست نام‌شان آمده از زندان آزاد نشوند، گفت‌وگوهای صلح آغاز نخواهد شد. به نظر می‌رسد در کنار چالش‌های قبلی حالا چالش برگشت طالبان آزاد شده نیز بر روند مذاکرات صلح تاثیر منفی بگذارد.

بیشتر از