۵۹ نرم‌افزار چینی در هند ممنوع شد

تنش‌های مرزی میان هند و چین موجب این ممنوعیت شده است

تیک‌تاک یکی از شبکه‌های اجتماعی چینی است که در هند ممنوع شده است- PIXABAY

تیک‌تاک که توسط شرکت چینی بایت‌دنس طراحی شده است به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای خود را که معمولا موزیکی در پس‌زمینه دارند با دیگران به اشتراک بگذارند. این شرکت همواره اتهام رابطه خود را با دولت چین انکار کرده است و با انتشار پستی در بلاگ خود در اواخر سال گذشته میلادی اظهار داشت بانک‌های اطلاعاتی این شرکت خارج از چین نگهداری می‌شوند تا مشمول قانون چین در این زمینه نشود.

دولت هند گفته است این برنامه را به همراه ۵۸ نرم‌افزار دیگر، از جمله مرورگر علی‌بابا، برنامه پیام‌رسان وی‌چت از تنسنت، و هم‌چنین بازی‌هایی نظیر «جنگ‌ پادشاهان» ممنوع خواهد کرد.

وزارت فناوری ارتباطات هند گفت این ۵۹ نرم‌افزار ممنوع شده برای «حق حاکمیت و تمامیت هند، دفاع از هند، امنیت و وضعیت نظم عمومی در جامعه»، بسیار مضر و آسیب‌رسان‌اند.

به گفته این وزارت بعضی از برنامه‌های مذکور در حال «سرقت اطلاعات و انتقال محرمانه داده‌های کاربران به گونه‌ای غیرمجاز به سرورهای خود بودند که در خارج از هند قرار دارند». گرچه صراحتا اشاره نکرد کدام نرم‌افزار یا دقیقا چه اطلاعاتی منجر به اتخاذ تصمیم برای ممنوعیت آن‌ها شده است.

این وزارت‌خانه با صدور بیانیه‌ای رسمی اظهار داشت این ممنوعیت تحت قانون فناوری اطلاعات هند صورت گرفته است و اطلاعات به مخاطره افتاده را به عنوان «امری شدیدا حیاتی و مهم که نیاز به اتخاذ تمهیداتی اضطراری دارد» توصیف کرد.

این وزارت‌خانه ادعا کرد بعضی از شهروندان نیز نگرانی خود را از نحوه جمع‌آوری اطلاعات در این برنامه‌ها ابراز کرده‌اند.

وزارت‌خانه هم‌چنین اشاره کرد هند بنا دارد به «مبتکر دنیای پیش‌رفت‌های فناوری تبدیل و بازار اصلی محصولات دیجیتال شود».

ممنوعیت نرم‌افزارهای چینی بعد از آن اتفاق افتاد که درگیری خونینی میان این دو کشور پیش‌تر در ماه جاری میلادی رخ داد که منجر به مرگ ۲۰ سرباز هندی شد.

بیانیه دولت هیچ اشاره‌ای به تنش موجود در مرز میان دو کشور نداشت و حتی اذعان نکرد بیش‌تر این برنامه‌‌ها در چین طراحی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه هم‌چنین تصریح نکرد تحت چه شرایطی چنین ممنوعیتی برقرار می‌شود. تلاش‌های اخیر دولت‌ها برای ممنوع کردن بعضی برنامه‌‌ها، مانند ممنوعیت تلگرام در روسیه، معمولا ناکام مانده و کاربران راه‌هایی برای دور زدن ابزارهای فیلترینگ پیدا می‌کنند اما در همین حال باعث اختلال در ساختارهای بنیادین اینترنت می‌شود.

فهرست کامل ۵۹ نرم‌افزارهای ممنوع شده در سایت رسمی دولت هند در دسترس است.

سال گذشته میلادی تیک‌تاک به طور موقت در هند ممنوع شد چرا که نگرانی آن وجود داشت که برای پخش پورنوگرافی به کار گرفته می‌شود. آن ممنوعیت چند هفته بعد رفع شد و تیک‌تاک از آن زمان تاکنون به طور گسترده در این کشور در دسترس عموم کاربران بوده است.

وقتی آن ممنوعیت برداشته شد، تیک‌تاک آن را با ایجاد کارزاری مجازی به نام «بازگشت تیک‌تاک» جشن گرفت و با انتشار پستی در بلاگ خود ادعا کرد در هند «بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر» دارد.

پیش‌تر در ماه جاری میلادی، گوگل برنامه‌ای را از فروشگاه مجازی خود حذف کرد که «حذف اپ‌های چینی» نام داشت. این ابزار که با بررسی گوشی کاربر هر برنامه‌ای را که در چین طراحی شده، از جمله تیک‌تاک، حذف می‌کرد. این برنامه در مدت زمان کوتاهی که در دسترس بود بیش از ۵ میلیون بار دانلود شد.

این اقدام برای حذف برنامه‌های چینی به خاطر تنش کنونی میان دو کشور شاهد حمایت شهروندان هندی در شبکه‌های اجتماعی است و هم‌چنین سخن‌گوی نخست وزیر نارندرا مودی از حزب حاکم نیز از آن حمایت کرده است.

© The Independent