تنش دیپلماتیک میان هند و پاکستان؛ اخراج دیپلمات‌های دو کشور

هندوستان در پی جنجال جاسوسی اعلام کرد شمار دیپلمات‌هایش را در پاکستان کاهش می‌دهد

در چند هفته اخیر هند و پاکستان مشغول اخراج پینگ‌پنگی دیپلمات‌های یکدیگر بوده‌اند-SAJJAD HUSSAIN / AFP

هندوستان با متهم کردن کمیسیون عالی پاکستان در دهلی به جاسوسی برای این کشور، اعلام کرد هفت روز فرصت دارد تا شمار کارکنان این کمیسیون را به نصف کاهش دهد. هندوستان هم در اقدامی متقابل شمار کارکنان کمیسیون عالی خود را در پاکستان به همین میزان کاهش خواهد داد.

وزارت خارجه هندوستان (ام‌ای‌ای) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با احضار کاردار پاکستان به وی گوش‌ز‌د شد که هندوستان مکرراً در مورد فعالیت‌های مقامات این دولت همسایه ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه هندوستان ادعا کرد: «آن‌ها مشغول جاسوسی بوده‌اند و هم‌چنان به قراردادهایشان با نهادهای تروریستی پایبند‌ند. فعالیت‌های دو مقام رسمی که سر بزنگاه برملا شد و باعث اخراج آن‌ها در روز ۳۱ ماه مه ۲۰۲۰ شد، نمونه‌ای از این فعالیت‌ها بود.»

هرکدام از این دو کمیسیون عالی هم‌اکنون‌ ۱۰۵ کارمند دارند.

در چند هفته اخیر دو کشور مشغول اخراج پینگ‌پنگی دیپلمات‌های یکدیگر بوده‌اند. ماه گذشته هند دو مقام پاکستانی را «عنصر نامطلوب» خواند و به اتهام جاسوسی به آن‌ها ۲۴ ساعت مهلت داد که از این کشور خارج شوند و به این ترتیب آنان را اخراج کرد.

هفته پیش هم پلیس اسلام‌آباد دو کارمند کمیسیون عالی هند را به جرم ارتکاب تصادف جاده‌ای و فرار از صحنه حادثه، دستگیر کرد ولی با دخالت وزارت خارجه پاکستان این دو نفر آزاد شدند. این دو کارمند از طریق مرز واگا روز دوشنبه به هندوستان بازگشتند.

وزارت خارجه هندوستان پاکستان را به دست داشتن در «فعالیت مستمر برای ارعاب مقامات کمیسیون عالی هند در اسلام‌آباد و بازداشتن آنان از انجام وظایف دیپلماتیک خود» متهم کرد و مدعی شد با این دو نفر «نامتمدنانه رفتار شده است».

وزارت خارجه هندوستان علاوه بر این‌ها مدعی شد رفتار پاکستان و مقامات این کشور مطابق مفاد پیمان وین و توافق‌های دوجانبه راجع به نحوه برخورد با مقامات دیپلماتیک و کنسولی نبوده، بلکه به عکس نمونه‌ مهمی از سیاست‌ کلان پاکستان در حمایت از خشونت و تروریسم در آن سوی مرزهایش است.

وزارت خارجه پاکستان این اتهام‌ها را ادعاهای بی‌اساس وزارت خارجه هندوستان خواند و آن‌ها را رد و قویاً محکوم کرد. این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای گفت مقامات پاکستان با فراخواندن کاردار هندوستان در اسلام‌آباد خشم خود را نسبت به این موضوع نشان داده‌اند. این مقامات هم‌چنین برای مقابله به مثل اعلام کرده‌اند هندوستان باید شمار کارکنان کمیسیون عالی خود به نصف تعداد فعلی کاهش دهد و به کاردار هفت روز برای اجرای این تصمیم مهلت داده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان ادعاهای هند مبنی بر تخطی کشورش از پیمان وین در روابط دیپلماتیک و نیز تهدید دیپلمات‌های هندی در اسلام‌آباد را رد کرد. در این بیانیه آمده «هند با وارد کردن اتهامات گسترده به پاکستان نمی‌تواند بر فعالیت‌های غیرقانونی‌اش سرپوش بگذارد، فعالیت‌هایی که معلوم شده مقامات کمیسیون عالی این کشور در آن‌‌ها دست داشته‌اند. صدور این بیانیه توسط وزارت خارجه هندوستان تلاش دیگری است در راستای تحریف واقعیت‌ها و شانه خالی کردن این کشور از زیر بار مسؤولیت جرایمی که این مقامات کمیسیون عالی مرتکب شده‌اند.»

وزارت خارجه پاکستان در ادامه گفته است که اقدامات اخیر هندوستان صرفاً تلاشی بود برای انحراف افکار عمومی از نقض حقوق بشر در کشمیر. در این بیانیه هم‌چنین آمده: «به هندوستان توصیه می‌کنیم به جای ایجاد انحراف در افکار عمومی به قیمت از بین رفتن صلح و ثبات در جنوب آسیا بر مشکلات داخلی و خارجی خود تمرکز کند.»

این اختلافات در حالی بالا گرفته که نارندرا مودی با انتقاداتی از سوی سران، دیپلمات‌ها و ارتش‌بدهای سابق در حزب مخالف دولتش روبه‌رو شده است. آنان به نحوه تعامل دولت مودی با چین در پی کشته شدن ۲۰ سرباز هندی در درگیری مرزی با این کشور انتقاد دارند.

هندی‌ها به فراموش شدن بحران کرونا تحت تأثیر حادثه گالوان نیز اعتراض دارند. چین در سال ۱۹۶۲ در جنگ کوتاهی که در مرزهای دو کشور درگرفت هندوستان را شکست داده بود.

دیپلمات سابق پاکستانی عقیل ندیم به ایندیپندنت گفت دو کشور در گذشته نیز کارکنان یکدیگر را به دست داشتن در جاسوسی متهم کرده‌ بودند.

«به گمان من هدف از گرفتن چنین تصمیمی آن هم در چنین زمانی بیش‌تر آرام کردن هندی‌ها در وضعیت حاکم بر روابط چین و هند است. پاکستان برای هند کالایی قابل فروش بوده و هست و دولت هند با این تصمیم می‌خواهد به مردمش نشان دهد چه اقتدار و هیمنه‌ای دارد.»

نوزده سال قبل در پی حمله‌ دسامبر ۲۰۰۱ به مجلس هند، هندوستان کمیسر عالی خود را از اسلام‌آباد فراخواند و از پاکستان نیز خواست کمیسر عالی خود را از دهلی فرا بخواند.

© The Independent

بیشتر از جهان