ویروس کرونا؛ استعفای وزیر بهداشت نیوزیلند به دنبال انتقادهای شدید

وی در کنار ضعف مدیریت، مقررات قرنطینه را هم رعایت نکرده بود

مردی در حال دریافت برگه قرار ملاقات بیرون کلینیک مخصوص ویروس کرونا در نزدیکی ولینگتون، ۲۰ آوریل- Marty MELVILLE / AFP

وزیر بهداشت نیوزیلند در پی انتقاداتی که در مورد برخوردش با همه‌گیری کرونا شده و نیز رسوایی‌های شخصی که خشم مردم را برانگیخته، از سمتش کناره‌گیری کرده است.

دکتر دیوید کلارک از حزب کارگر که از سال ۲۰۱۷ در مقام وزارت بهداشت نیوزیلند قرار داشت، روز پنج‌شنبه ضمن اعلام استعفای خود گفت حضور او تمرکز دولت را در مقابله با بیماری کرونا مختل می‌کند.

آقای کلارک دوبار با دوچرخه‌سواری در ارتفاعات و بار دیگر با سفر خانوادگی به سواحل «دنیدن» (توضیح: دوندین) در۲۳ کیلومتری خانه‌اش، توصیه وزارت‌خانه‌اش به مردم نیوزیلند را برای مراعات مقررات قرنطینه زیر پا گذاشت. 

او به سرعت از تخطی قانونی‌اش از مقررات قرنطینه پوزش خواست و به جاسیندا آردرن، نخست وزیر گفت در قضاوت شرایط «حماقت» کرده است. اما خانم آردرن با دومین مورد تخطی، آقای کلارک ۴۷ ساله را در کابینه نیوزلند تنزل مقام داد. 

آردرن که به خاطر سیاست‌هایش در کنترل همه‌گیری بیماری کرونا مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است از اخراج آقای کلارک خودداری کرد و گفت برای رفع بحران کرونا در کشور به کارشناسی او نیازمند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای کلارک بار دیگر به دنبال چند مورد اشتباه در مقررات قرنطینه در مرزهای نیوزیلند مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

تنها چند هفته پس از اعلام پیروزی آردرن بر همه‌گیری کرونا در کشور، به دو مسافر بریتانیایی که آزمایش کرونایشان مثبت بود اجازه داده شد قرنطینه را بدون آزمایشی دیگر ترک کنند.

کلارک درصدد برآمد تا مسؤولیت این خطا را به گردن دکتر اشلی بلوم فیلد، رئیس نظام درمانی کشور بیندازد اما این حرکت موجب خشم بیش‌تر مردم شد که عمدتا از دکتر بلوم فیلد حمایت می‌کنند.

آردرن در پذیرش استعفای آقای کلارک گفت: «ضروری است که رهبری درمان و بهداشت کشور از اعتماد مردم برخوردار باشد.»

وی افزود: «دیوید به این نتیجه رسیده که حضورش در این سمت واکنش‌های مداوم دولت در مقابل کووید ۱۹ و سایر اصلاحات بهداشتی کشور را مختل می‌کند. ضروری است که رهبری امور بهداشتی کشور از اعتماد مردم برخوردار باشد. همان طور که دیوید به من گفت، نیازهای گروه باید بر او به عنوان یک فرد ارجح باشد.»

خانم آردرن ادامه داد: «واکنش‌های ما به کووید۱۹ پابرجاست و من اطمینان دارم که (کریس) هیپکینز با دقت و پشت‌کار بر این روند نظارت خواهد کرد.»

قرار است کریس هبپکینز، وزیر کنونی آموزش تا پس از انتخابات ماه سپتامبر کفالت وزارت بهداشت را برعهده گیرد.

تا ساعات صبح روز پنج‌شنبه ۱۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۲۲ مورد مرگ در نیوزیلند گزارش شده است.

این جزیره در اقیانوس آرام با مسدود کردن مرزها و اعمال قرنطینه در ابتدای شیوع بیماری موفق به کنترل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور شد.

کلیه افرادی که وارد نیوزیلند می‌شوند از جمله اتباع این کشور باید در مراکز ویژه دولتی به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان