ضرب‌الاجل چهار روزه غنی برای آزادی زندانیان طالبان

اشرف غنی: تا یک‌شنبه آینده روند آزادی زندانیان نهایی می‌شود

اشرف غنی در حال سخنرانی در نشست برآورد شرایط امنیتی در جلال‌آباد، سوم مارس ۲۰۲۰-NOORULLAH SHIRZADA / AFP

اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، می‌گوید صلح تنها یک پیمان نیست و روندی است که طی آن طرف‌های درگیر «همدیگر را بپذیرند». آقای غنی در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی که چهارشنبه شب از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد درباره مسایل عمده امروز افغانستان از جمله مبارزه با کرونا، آزادی زندانیان طالبان، روند صلح، مبارزه با فساد به ویژه در بانک مرکزی، ایجاد کابینه جدید و سرنوشت سیاسی کشور توضیح داد.

کرونا 

آقای غنی که با انتقادهای زیادی درباره چگونگی مدیریت دولتش در زمینه مهار ویروس کرونا روبرو است، گفت افغانستان هنوز نمی‌داند که در سربالایی یا سراشیبی منحنی کرونا قرار دارد. او گفت این وضعیت به زودی روشن خواهد شد و دولت او در هر دو حالت برای رسیدگی به نیازهای مردم پول و برنامه کافی دارد. آمار تایید شده ویروس کرونا در افغانستان به ۳۱هزار و ۸۳۸ نفر می رسد که ۷۷۴ قربانی گرفته است. اما مقام‌های محلی می گویند آمار واقعی دست کم ۱۰ برابر این تعداد است. رییس جمهور افغانستان گفت دولت او برای نجات مردم از گرسنگی در اوج کرونا برنامه دارد. 

زندانیان طالبان 

اشرف غنی خبر داد که یکشنبه پیش‌رو را به عنوان ضرب‌الاجل نهایی کردن روند آزادی زندانیان طالبان تعیین کرده است. اما او گفت که دولتش نمی‌تواند پنج هزار زندانی طالبان را یکباره بدون تعقیب روند قضایی و عدلی آزاد کند چون ورشکستگی قانونی به وجود خواهد آمد. رییس جمهور افغانستان اما تاکید کرد که طالبان نیز در ازای آزادی زندانیان سرنوشت تمام افرادی را که در گرو دارند، روشن کند. آزادی زندانیان پیش شرط طالبان برای شروع مذاکرات بین الافغانی تعیین شده است.

روند صلح 

آقای غنی درباره شروع مذاکرات صلح گفت که قطر به احتمال قوی محل آغاز مذاکرات رو در روی دولت افغانستان با طالبان خواهد بود. اما او همچنین از کشورهای نروژ، اندوزی، آلمان، روسیه، ژاپن و چند کشور دیگر به عنوان کشورهای علاقمند میزبانی از مذاکرات صلح نیز یاد کرد. او گفت که ائتلاف صلح بزرگتر از ائتلاف جنگ خواهد بود و افغانستان اجماع ملی، منطقه ای، اسلامی و بین المللی برای صلح تشکیل خواهد داد. او توضیح داد که منافع بازیگران زیادی در افغانستان نهفته است و کشورش نمی خواهد میدان رقابت و کشمکش همسایگان و رقبای خارجی باشد. انتظار می رود مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان به زودی پس از آزادی زندانیان طالبان در یکشنبه آینده، کلید بخورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود اگر دولت قوی در افغانستان روی کار نباشد، بحث صلح به پیش برده نمی شود. اشرف غنی گفت صلح یک پیمان نیست، بلکه روندی است که طی آن طرف‌ها باید همه یکدیگر را بپذیرید. گروه طالبان تاکنون دولت افغانستان را به رسمیت نشناخته و بر ادغام نیروها و جریان‌های مختلف سیاسی در «امارت اسلامی» خود تاکید دارند.

حکومت موقت؟ 

اشرف غنی خاطر نشان کرد که آوردن طالبان به جریان اصلی سیاسی، یک روند ملی است. او اشاره کرد که این مساله باید حل شود که فردا بستگان قربانیان جنگ با طالبان چگونه زندگی خواهند کرد.

او با رد شایعات فراگیر، گفت که نه حکومت موقتی مطرح است و نه هم حکومت سرپرست به میان خواهد آمد. اشرف غنی بار دیگر تاکید کرد که قانون اساسی افغانستان باید رعایت شود.

کنفرانس ژنو 

اشرف غنی درباره تداوم کمک جهان به کشورش گفت که کنفرانس ژنو برای کمک به افغانستان به زودی برگزار می شود و این احتمالا آخرین کنفرانس کمک دهندگان به افغانستان خواهد بود. او هشدار داد که «از این خواب و خیال بیرون شوید که افغانستان خاص است» و برای همیشه مورد کمک جامعه جهانی قرار خواهد گرفت. جامعه جهانی در این نشست که قرار است در ماه نوامبر ۲۰۲۰ در سطح وزیران خارجه کشورهای حامی افغانستان در ژنو برگزار شود، تعهدات سیاسی و مالی خود به کابل را مورد بررسی قرار می دهند. آقای غنی گفت شرایط دنیا بعد از ویروس کرونا تغییر کرده است و بیش از ۱۰۰ کشور جهان برای منابع مالی رقابت می‌کنند و جهان عاشق روی افغانستان نیست که تا آخر از کمک جهانی بهرمند شود.

مهاجران 

اشرف غنی هرچند به بدرفتاری‌های اخیر با مهاجران افغان در ایران اشاره مستقیمی نکرد، اما گفت ۵ تا ۵ و نیم میلیون افغان در کشورهای همسایه زندگی می کنند که با برقراری صلح باید به کشور برگردند. او گفت تمام مهاجران افغانستان باید به وطن خود برگردند. 

فساد اداری 

رییس جمهور کشور همچنین از تغییرات جدید در بانک مرکزی افغانستان حمایت کرد. اجمل احمدی که تازه رییس بانک مرکزی شده است، چند مقام ارشد را برکنار کرده است. اشرف غنی گفت که این تصمیم در شورای عالی بانک مرکزی گرفته شده است. او گفت قضیه بانک مرکزی یک پرونده فساد است و اگر فورا به آن توجه نمی کردیم، احتمال آن وجود داشت که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول کمک‌ها به افغانستان را قطع کند.

او گفت: «من از هیچ پرونده ای حمایت نکرده ام. هر کس که هر جرمی را مرتکب شده باشد محاکمه شود. نه خانواده سیاسی ندارم و نه دوست سیاسی دارم. کسی که جرم کرده باشد باید محاکمه شود. هر کس که باشد در هر موقعیتی که باشد.»  

کلام آخر 

با وجود تشکیل حکومت جدید ائتلافی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله، کابینه جدید همچنان تکمیل نشده است. یکی از شرکت کنندگان گفتگو با رییس جمهور از او پرسید این بلاتکلیفی تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. آقای غنی گفت که موضوع تشکیل کابینه متوجه دکتر عبدالله می شود چون او تاکنون نتوانسته است، وزیران پیشنهادی خود را معرفی کند.

آقای غنی گفت: «ملت افغانستان تقاضاهای متضاد دارد، هم می‌خواهند سالم و غانم بیایند و هم شهید باشند و هم غازی. شرایط افغانستان ایجاب می کند که قشر سیاسی افغانستان متحد شود. من در ایجاد این اتحاد کوشش کرده ام که زمینه فراهم شود. اجماع سیاسی ضرور است. دکتر صاحب (عبدالله) قول داده‌اند که به زودی وزرای خود را معرفی کند. تعادل مشارکت اقشار زنان مهم است. حداقل چهار زن در کابینه افغانستان وجود داشته باشد. تا دو زن دیگر معرفی نشود کابینه تشکیل نمی‌شود. تعیین کردن یک تاریخ برای تعیین کابینه عواقب منفی خود را دارد. من با حوصله رفتار می‌کنم.» 

بیشتر از