آغاز دور جدید سفرهای خلیل‌زاد در اوج خشونت‌ها

خلیل‌زاد به قطر، پاکستان و ازبکستان خواهد رفت

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستانWAKIL KOHSAR / AFP

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان، دور جدید سفرهایش را برای تسریع روند صلح افغانستان آغاز کرده است. براساس اعلامیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد؛ خلیل‌زاد به قطر، پاکستان و ازبکستان خواهد رفت اما به افغانستان نرفته و با مقام‌های افغان از طریق ویدیو گفت‌وگو می‌کند. این اعلامیه حاکی است که هدف این دور از سفرها ترغیب افغان‌ها برای کاهش خشونت و هم‌چنین افزایش روند آزادسازی زندانیان طالب از زندان‌های دولت افغانستان است.

گفته می‌شود خلیل‌زاد در این سفر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی آمریکا را با خود همراه دارد که به نظر می‌رسد برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان در صورت رسیدن به یک توافق کلی در زمینه صلح و حمایت از اقتصاد افغانستان اثرگذار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر خلیل‌زاد به کشورهای همسایه افغانستان درست در میان اوج جنگ‌ و خشونت در افغانستان صورت می‌گیرد. روز دوشنبه شلیک چهار خمپاره در بازاری در استان هلمند جان ۳۲ غیرنظامی را گرفت و بیش از ۱۵ غیرنظامی نیز زخمی شدند. طرفین شلیک این خمپاره‌ها را به حریف خود نسبت می‌دهند. طالبان با رد شلیک خمپاره به بازار هلمند، مسؤولیت آن را به دوش دولت می‌اندازد و دولت نیز آن را کار طالبان می‌داند.

هم‌زمان با آن نیروهای نظامی افغانستان دست به حملات هوایی بر فراز تجمع بزرگ طالبان در استان سرپل در شمال افغانستان زدند که گفته می‌شود تعدادی از فرماندهان قدرت‌مند طالب را از بین برده است. طالبان نیز شب یک‌شنبه به شهرستان ساغر در استان غور در مرکز افغانستان حمله بردند و با نیروهای دولتی به نبرد پرداختند.

براساس گزارش‌ها در این نبرد طالبان تلفات زیادی داده و عقب‌نشینی کرده‌اند. این‌ها مثال کوچک از خشونت‌های وسیعی است که تنها در آغاز همین هفته صورت گرفته است. در چنین وضعیتی، بی‌اعتمادی و بدگمانی به شدت در میان طرف‌های درگیر که باید به زودی پشت میزهای مذاکره بنشینند، حکم‌فرماست. طالبان با شنیدن گزارش کاهش بیش از حد تعیین شده نیروهای آمریکایی در افغانستان، دوباره به مسیر افزایش خشونت‌ها وارد شده‌اند. براساس گزارش تازه شورای امنیت افغانستان در یک هفته گذشته، طالبان ۴۲۲ حمله نظامی در ۳۲ استان افغانستان صورت داده که باعث مرگ ۲۹۱ سرباز و زخمی شدن ۵۵۰ سرباز دیگر شده است. با این حساب روزانه ۴۱ سرباز در حملات طالبان کشته شده‌اند.

باور طالبان این است که با افزایش حملات در نبود نیروهای حمایت‌گر آمریکایی می‌توانند جغرافیای بیش‌تری را در افغانستان به تصرف درآورند. با این حال این باور تاکنون محقق نشده و طالبان نتوانسته‌اند با این حجم از حملات حتی باعث سقوط یک شهرستان شوند.

تلاش خلیل‌زاد در این زمان برای تشویق طرف‌های درگیر به کاهش خشونت به احتمال زیاد تاثیر آن چنانی نخواهد داشت. طالبان حالا بیش‌تر متمرکز به جنگ شده‌اند تا گفت‌وگو. با این که دفتر قطر طالبان عملا خودش را آماده گفت‌وگو نشان می‌دهد اما در کمیسیون نظامی طالبان اوضاع به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود.

کمیسیون نظامی طالبان بی‌دغدغه و فارغ از آمادگی بخش سیاسی این گروه برای گفت‌وگوها هم‌چنان بر افزایش حملاتش در گوشه‌و‌کنار افغانستان تاکید دارد. گزارش تعیین جایزه روسیه به طالبانی که بتوانند سربازان آمریکایی را هدف قرار بدهند، نشان می‌دهد که جنگ با شیوه دیگر به سوی شهرها به خصوص کابل حرکت خواهد کرد.

همین حالا انفجار با بمب‌های چسبی در شهر کابل به شدت افزایش یافته و باعث نگرانی مردم شده است.

خلیل‌زاد تنها با فشار بر پاکستان می‌تواند از افزایش خشونت‌ها در افغانستان بکاهد. دولت افغانستان حسن نیت خود را برای آغاز گفت‌وگوها با طالبان در رهاسازی طالبان به نمایش گذاشته است. حتی تغییر روی‌کرد دولت افغانستان در قبال تحریک طالبان پاکستانی و حمله به پایگاه‌های این گروه در استان کنر نیز نشان از قبول خواسته‌های مشروع پاکستان دارد. حالا به دیپلماسی قدرت‌مند خلیل‌زاد وابسته است که چگونه پاکستان را مجبور کند تا با فشار بر گروه طالبان، آنان را وادار به کاهش خشونت‌ها کنند. در غیر این صورت این خشونت‌ها ابعاد گسترده‌تری نیز به خود خواهد گرفت.

بیشتر از