پنج برابر شدن آتش‌سوزی‌های ناخواسته در سیبری بر اثر موج گرمای بی‌سابقه

محققان می‌گویند نشانه‌های تغییر اقلیم هم‌اکنون هم نمایان است

عکس آرشیوی از آتش‌سوزی در شرق سیبری، اوت ۲۰۱۵- DMITRY DMITRIYEV / AFP

موج دیرپای گرما در منطقه سیبری روسیه سبب شده است جنگل‌های این منطقه به انبار باروت تبدیل شوند و طی هفته گذشته شمار حریق‌های ناخواسته حدود پنج برابر شده است.

طبق عکس‌های سازمان مهارسازی هوایی حریق‌های جنگلی روسیه (آویالسوخرانا)، آتش‌سوزی در ۱.۵ میلیون هکتار جنگل دور از دسترس نیروهای آتش‌نشانی بوده است.

وضعیت جمهوری ساخا که شهر ورخویانسک در آن قرار دارد از همه بدتر است و طبق گزارش‌ها دمای ثبت شده آن در ۲۰ ژوئن به حد نصاب ۳۸ درجه سانتی‌گراد رسید که اگر به تایید برسد گرم‌ترین روز ثبت شده در قطب شمال است.

سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه اعلام کرد در حال راستی‌آزمایی این دمای ثبت شده بی‌سابقه است.

مدیرکل کمیسیون صنایع دفاعی و فضایی اتحادیه اروپا (دی‌جی دفیس) گفته ماهواره‌ای متعلق به شرکت خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک روز ۲۵ ژوئن آتش‌سوزی‌هایی را رصد کرده که معتقدند در شمالی‌ترین نقطه زمین در سال‌های اخیر رخ داده‌ و در جمهوری ساخا واقع شده است.

گاوین اشمیت مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گادرد (گیس) ناسا گفت: «‌به نظر می‌رسد این واقعه در حدود صد سال اخیر بی‌سابقه است. از قرن نوزدهم تا به حال در این ناحیه دمای هوا همواره حدود سه درجه سانتیگراد بوده است. بدین ترتیب احتمال نزدیک شدن دما به بالاترین حد خود در آنجا به سرعت افزایش می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عکس‌هایی که سازمان خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک از این ناحیه گرفته سراسر سیبری را در این گرمای بی‌سابقه در کام شعله‌های سرخ و نارنجی آتش نشان می‌دهد. طبق اعلام این سازمان، ماه گذشته گرم‌ترین ماه مه در سراسر جهان بوده و بیشترِ دماهای بالای حد متوسط (تا ۱۰ درجه بیش از دمای معمول) در بخش‌هایی از سیبری ثبت شده است.

از ماه ژانویه تا کنون دمای هوا در این ناحیه خیلی بالا بوده است. امبر سویا از پژوهشگران ناسا که در این ناحیه تحقیقات میدانی انجام داده است گفت: «در این بخش از سیبری، نشانه‌های تغییر اقلیم هم‌اکنون هم نمایان است و چیزی نیست که در آینده دور رخ دهد. گرما و آتش‌سوزی‌هایی که امسال شاهدیم صرفاً شواهد بیشتری است دال بر تغییر اقلیمی که سال‌هاست در این جنگل‌ها دیده‌ایم.»

جاناتان اوورپِک، کارشناس تغییر اقلیم به آسوشیتدپرس گفت قطب شمال «هم از لحاظ آمار و داده‌ها و هم در واقعیت در حال سوختن است.»

او در رایانامه‌ای نوشت: «سرعت گرمایش هوا در واکنش به افزایش میزان دی‌اکسیدکربن و سایر گازهای گلخانه‌ای در جو زمین از آنچه تصور می‌کردیم بیشتر است. این گرمایش منجر به ذوب سریع یخ‌ها و افزایش آتش سوزی‌های خودبه‌خودی می‌شود. رسیدن دمای هوا به بیشترین میزان در سیبری زنگ خطری است که نشان می‌دهد مقدار این گازها بسیار زیاد شده است.»

قطب شمال جزو ناحیه‌هایی از زمین است که بیشترین سرعت گرمایش را دارد و با سرعتی دو برابر متوسط جهانی در حال گرم شدن است. این گرمایش نه تنها موجب آتش‌سوزی شده، بلکه منجر به از بین رفتن تدریجی پایایخ (لایه منجمد دائمی در اعماق زمین) و فرسایش ساحلی نیز می‌شود و نگرانی و هشدارها را نسبت به اثرات گرمایش بر پایداری ساختاری این ناحیه و حیات وحش آن افزایش می‌دهد.

گزارش بیشتر از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان