انتقاد از بن افلک: چرا در آرگو نقش مکزیکی را بازی کردی؟‌

یک بازیگر مکزیکی‌تبار آمریکایی از بن افلک به خاطر بازی در نقش مامور مکزیکی‌تبارِ سیا انتقاد کرد

بن افلک کارگردان و بازیگر آمریکایی - TIZIANA FABI / AFP

ادوارد جیمز اولموس از بن افلک به خاطر بازی در نقش تونی مندز، شخصیت مکزیکی-آمریکایی، در فیلم سال ۲۰۱۲ خود به نام «آرگو» انتقاد کرد. 

این فیلمِ  برنده جایزه اسکار، داستان واقعی مندز را روایت می‌کند: مامور سازمان سیا که عملیات نجات شش دیپلمات آمریکایی را که در تهران سال ۱۳۵۸ گروگان گرفته شده بودند رهبری کرد. 

آقای اولموس که به خاطر بازی در سریال‌های «میامی وایس» و «ناوبر فضایی گالاکتیکا» مشهور است مدعی است که افلک می‌بایست یک بازیگر مکزیکی-آمریکایی برای نقش مندز انتخاب می‌کرد، نه خودش که سفیدپوست است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولموس در گفتگو با وب‌سایت «ددلاین» از مصاحبه‌کننده خواست نام یک قهرمان لاتین‌تبار برنده «مدال افتخار» را بیاورد که در سینما به او نشان داده شده باشد. 

وقتی مصاحبه‌کننده موفق نشد کسی را نام ببرد، اولموس ادامه داد: «یک مورد هم نداریم. و وقتی هم فیلمی راجع به لاتین‌تبارها و «قهرمانان ما» مثل تونی مندز در «آرگو» ساختند نقشش را دادند به بن افلک. او هرگز نباید نقش تونی مندز را بازی می‌کرد.»

این بازیگر ۷۳ ساله افزود: «افلک کارگردان فیلم بود و باید یا مایکل پنیا را می‌آورد یا اندی گارسیا یا خود من یا جیمی اسمیتز و یا یکی از چندین و چند نفری که می‌تواند در چنین نقشی حاضر شود. افلک اما گفت: «خوب اگر من این نقش را بازی نمی‌کردم، کسی حاضر به ساختن فیلم نمی‌شد.» مزخرف می‌گوید. خودش کارگردان و نویسنده بود. برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شد. پس حرفش چیست؟ تونی مندز چیکانو بود، مکزیکی-‌آمریکایی بود، متولد و بزرگ‌شده شهر ال پاسوی ایالت تگزاس بود. اما ۹۹ درصد مردم اصلا خبری از این موضوع ندارند.»

خیلی‌ها با این حرف اولموس موافقند که افلک نمی‌بایست چنین نقشی بازی کند. اما خود مندز در سال ۲۰۱۳ به شبکه «ان بی سی لاتینو» گفت که خودش را جزو جامعه اسپانیایی‌زبان‌ها به حساب نمی‌آورد. 

مندز گفت:‌ «به خودم به عنوان اسپانیایی‌تبار فکر نمی‌کنم. خودم را آدمی می‌بینم که در صحرا بزرگ شده است. اگر در شرایط خانوادگی متفاوتی بودم شاید چنین احساسی می‌داشتم.»

© The Independent

بیشتر از فیلم