دومین چک ۱۲۰۰ دلاری به آمریکایی‌ها داده می‌شود

دونالد ترامپ ازپرداخت جدید کمکهای مالی کرونا به آمریکایی‌ها خبر داد

رییس جمهور آمریکا و دخترش ایوانکا ( مشاور ارشد رییس جمهور)- AFP

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای تازه ضمن وعده به حمایت از بسته کمک مالی «بسیار سخاوتمندانه» برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا، گفت بسته آینده شامل یک چک کمکی دیگر خواهد بود که برای بیشتر آمریکایی‌ها فرستاده می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا لایحه مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان، شامل پرداخت‌هایی مشابه چک ۱۲۰۰ دلاری که در قانون امداد، کمک و امنیت اقتصادی ویروس کرونا (CARES) آمده، خواهد بود، گفت: «بله ما هستیم.» 

آقای ترامپ سپس از سوی جو سنت جرج، خبرنگار واشنگتن «اسکریپس» برای ارائه جزییات بیشتر تحت فشار قرار گرفت، که از او پرسید: «چه وقت؟ شما چه وقت این کار را خواهید کرد؟»

رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت: «وضعیت چنان خوب پیش می‌رفت که هیچ‌کس قبلاً ندیده بود. ما بهترین آمار اشتغال را داشتیم، بهترین اقتصاد، بهترین اقتصادی که آمریکا تاکنون داشته و بعدش این ویروس از چین رسید. حالا ما دوباره شرایط را بازسازی می‌کنیم. ما بسته کمکی دیگری خواهیم داشت. بسته‌ای که بسیار خوب خواهد بود، بسیار سخاوتمندانه.» 

این در حالی است که تا پیش از هفته جاری،‌ پرزیدنت ترامپ به‌طور علنی از موج دوم کمک‌های مالی مستقیم، یکی از پرهزینه‌ترین جنبه‌های قانون دو تریلیون دلاری امداد و امنیت اقتصادی (CARES) حمایت نکرده بود. اگرچه او تایید کرده بود که موج دوم پرداخت‌ها در راه است، اما از ارائه جزییات بیش‌تر خودداری و به‌جای پرداخت به این کمک‌ها،  به بحث درباره لایحه اکتفا کرد. 

این‌جا بود که خبرنگار با پافشاری بیش‌تر از آقای ترامپ پرسید، پرداخت دوم «چه مبلغی خواهد بود» و بعد افزود: «‌ مردم می‌خواهند بدانند.» 

آقای ترامپ با اشاره به این‌که لایحه احتمالاً «دوجانبه» (موردتوافق دو حزب)‌ خواهد بود، اعلام کرد: «احتمالاً طی دو هفته.» 

درحالی‌که رییس‌جمهوری آمریکا از پرداخت دور دوم کمک‌های مستقیم مالی به مردم حمایت کرده، اما مقام‌های کاخ سفید در حمایت از موج دوم چک‌های کمکی، مردد بودند. 

یک مقام رسمی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس ضمن اشاره به این‌که چک‌های مزبور از سوی کارشناسان اقتصادی در حال بررسی‌اند، گفت: «هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.» 

این در حالی است که آقای ترامپ و متحدانش، از حمایت از قانون « هیروز» (HEROES) خودداری کرده‌اند؛ لایحه مورد حمایت دموکرات‌ها که به تصویب مجلس نمایندگان رسید و شامل چک‌های کمکی ۱۲۰۰ دلاری برای اکثر آمریکایی‌ها، ازجمله پرداخت برابر برای کودکان وابسته (به والدین و یا سرپرست) است. جمهوری‌خواهان در کپیتال هیل گفته‌اند بسته بعدی کمکی برای مقابله با ویروس کرونا را به‌جای مجلس نمایندگان، به سنای آمریکا می‌فرستند. 

جود دیره، سخن‌گوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «هر بسته اقتصادی مرحله چهارم، باید ضمن الویت دادن به تدابیر حامی رشد اقتصادی، موجب تشویق کارفرمایان و نیروی کاری فوق‌العاده آمریکایی به برگشتن به بازار کار شود.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان