اوکراین: ایران تعهداتش را اجرا نکند به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کنیم

ولادیمیر زلنسکی می‌گوید، مساله فقط جعبه سیاه نیست

بخشی از بدنه هواپیمای اوکراینی که با ۱۷۶ سرنشین با موشک‌های سپاه ساقط شد-STR / National Security and Defense Council of Ukraine / AFP

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تهدید کرد در صورتی که ایران به تعهدات خود در مورد هواپیمای سرنگون شده اوکراینی عمل نکند، کی‌اف علیه تهران به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کند.

گلوب‌اند‌میل به نقل از زلنسکی گزارش داد که این موضوع تنها به جعبه سیاه هواپیما مربوط نیست و طرف ایرانی تعهدات دیگری نیز داده که باید به آنها عمل کند. رئیس‌جمهور اوکراین در این زمینه به عذرخواهی رسمی طرف ایرانی و پرداخت خسارت کافی اشاره کرد.

پیش از این گزارش‌هایی از تلاش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای انجام نوعی مصالحه با کی‌اف به منظور جلوگیری از ارجاع موضوع به دادگاه‌های بین‌المللی مطرح شده بود. این گزارش‌ها از سوی تهران یا کی‌اف تایید نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرواز شماره ۷۵۲ خط هوایی بین‌المللی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با شلیک موشک از پدافند مستقر در نزدیکی فرودگاه امام خمینی سرنگون شده و همه سرنشینان آن جان باختند. این هواپیما در شرایطی با موشک‌های سپاه سرنگون شد که ساعاتی قبل حمله‌های موشکی سپاه علیه پایگاه نظامی امریکا در عراق در جریان بود و منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود. برخی ناظران بین‌المللی دلیل عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع را استفاده از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپر دفاعی اعلام کرده‌اند. البته تهران این اتهام‌ها را نمی‌پذیرد و ادعا می‌کند هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی سرنگون شده است.

به گزارش گلوب‌اند‌میل زلنسکی و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که کشورش بیشترین شمار شهروندان قربانی در هواپیمای اوکراینی را داشته در مورد تحت فشار قرار دادن تهران برای دستیابی به جعبه سیاه اتفاق نظر دارند.

همزمان سی‌بی‌اس کانادا در گزارشی به نگرانی‌ها نسبت به استفاده ایران از پرونده هواپیمای اوکراینی برای احیای روابط دیپلماتیک خود با کانادا اشاره کرده است. پیش از این برخی مقامات تهران به این موضوع اشاره کرده بودند و سی‌بی‌اس به کانادا هشدار داده که تا زمانی که اطلاعات در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی تکمیل نشده باید در این زمینه مراقب باشد.

مقامات جمهوری اسلامی پنج ماه و نیم پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه بر فراز تهران در تازه‌ترین موضع‌گیری مدعی شده‌اند که جعبه‌سیاه را به اوکراین می‌فرستند، اما شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ این روند را مختل کرده است.

این در حالی است که در پنج ماه و نیم گذشته مواضع تهران بارها و بارها در مورد تحویل دادن جعبه سیاه این هواپیما تغییر کرده است. ایران توانایی بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه را ندارد و در روزهای نخست پس از سرنگونی هواپیما ادعا کرد آن را به فرانسه تحویل می‌دهد. سپس مقصد به اوکراین تغییر کرد و بعد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به طور کلی منکر خارج شدن جعبه سیاه از خاک ایران شد و گفت دیگر کشورها باید تجهیزات بازخوانی را در اختیار ایران قرار دهند. این موضع تحت فشار بین‌المللی بار دیگر به تحویل جعبه سیاه به فرانسه تغییر کرد و در آخرین مورد هم گفته شد که جعبه سیاه به اوکراین می‌رود و اگر اوکراین نتواند اطلاعات آن را بازخوانی کند، آن را به فرانسه می‌فرستد.