لغو ممنوعیت تلگرام در روسیه پس از دو سال

تلگرام از ماه آوریل ۲۰۱۸ میلادی در روسیه مسدود شده بود

اختلاف میان روسیه و تلگرام حول محور تعهد این برنامک در رمزگذاری سرتاسری پیام‌ها می‌چرخید - Roslan RAHMAN / AFP

دولت روسیه ممنوعیت استفاده از شبکه پیام‌رسان خصوصی تلگرام را لغو می‌کند.

تلگرام رسما از ماه آوریل ۲۰۱۸ میلادی، وقتی که شرکت فناوری تلگرام از تسلیم کلیدهای رمزگذاری به سرویس‌های امنیتی خودداری کرده بود، در روسیه رسما مسدود شده بود. 

در عمل، تلگرام با پنهان کردن فعالیت‌های خود پشت نشانی‌های آی پی موبایل، مقام‌های روسیه را برای اعمال این ممنوعیت با چالش روبرو کرد. نهادهای ناظر، با تلاش‌هایی نسنجیده برای مسدود کردن دسترسی کاربران، گاه موجب از کار افتادن بخش‌های بزرگی از اینترنت از جمله بانک‌ها و حتی سرویس «جی‌میل» شدند. 

براساس گزارش‌ها، اوایل هفته جاری، تعدادی از سازمان‌های دولتی از نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها و اینترنت در روسیه ( روسکماندزور)  خواسته بودند تا ممنوعیت این پیام‌رسان را لغو کرده و اجازه استفاده قانونی را به آنها بدهد. نهاد ناظر بر فعالیت رسانه ها نیز به سهم خود گفته، این چرخش با « تمایل» تلگرام برای کمک به تلاش های آنها در زمینه مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی میسر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل ماه ژوین، پاول دورف بنیانگذار شبکه تلگرام گفته بود، تیم او برای «شناسایی و حذف محتواهای افراط گرایانه و تروریستی» راه‌هایی پیدا کرده است. 

اختلاف میان روسیه و تلگرام حول محور تعهد این برنامک در رمزگذاری سرتاسری پیام‌ها می‌چرخید که در نتیجه آن پیام‌های افراد هنگام رد و بدل شدن در این شبکه امن می‌مانند. 

این نوع فناوری، به این معناست که شرکت‌ها قادر به خواندن پیام‌های کاربران هنگام تبادل آنها نبوده و تنها فرستنده و گیرنده قادر به دسترسی به آنها خواهند بود. 

مقام‌های روسیه با تاکید بر این که چنین چیزی نباید امکان‌پذیر باشد، گفته بودند که تلگرم باید کلیدها را برای بازکردن و خواندن این پیام‌ها در داخل روسیه فراهم کند. به گفته مقام‌های روسیه، این کار آنها را قادر به خواندن هر پیامی می‌کند. چیزی که به گفته آنها برای متوقف کردن تروریسم و سایر محتواهای مشکل‌دار ضروری است. 

روسکماندزور درباره چگونگی تفاهم دو سازمان برای حل مشکل اظهار نظری نکرده است. این نهاد درباره دسترسی خود به  این پیام‌ها و نیز چگونگی تغییرات در تلگرام، جزییاتی منتشر نکرده است. 

تلگرام و اقای دورف که مکرر از آن برای ارتباط با کاربران استفاده می کنند، درباره تصمیم خود اظهار نظری نکرده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان