دیوان عالی آمریکا: ۲، دونالد ترامپ: هیچ

پیروزی برای حدود ۱ میلیون مهاجری که در کودکی غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند

تجمع شماری از کسانی که در کودکی غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند مقابل دیوان‌عالی با پلاکاردی که می‌گوید: مهاجران این‌جا می‌مانند- Drew Angerer/AFP

در اولین ساعات اداری روز پنجشنبه  ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ دیوان عالی آمریکا با صدور رای، ابطال فرمان اجرائی باراک اوباما رئیس جمهور قبلی توسط دونالد ترامپ را غیرقانونی اعلام کرد. 

این دیوان با حکم خود، در مقابل شکست دونالد ترامپ، یک پیروزی را نصیب نزدیک به یک میلیون مهاجر به آمریکا کرد که در زمان کودکی غیرقانونی وارد آمریکا شده بودند. 

اهمیت حکم ۵ رای موافق در مقابل ۴ رای مخالف از یک طرف حکومت قانون در آمریکا و از طرف دیگر اختلاف نظر در میان ۵ قاضی محافظه کار و یاران دونالد ترامپ در دیوان عالی آمریکا را ثابت می‌کند. 

چنانکه در مقالات قبلی نیز یادآور شدم، رئیس دیوان، جان رابرتز، مهمترین نقش در چنین احکامی را ایفا می‌نماید. رابرتز، محافظه کار و انتصاب جورج بوش پسر، جمهوریخواه، از حیطه ایدئولوژی سیاسی خارج شده و احکامی را بر مبنای قانون صادر می‌کند نه ترجیحات سیاسی و حزبی. 

رابرتز رای تعیین کننده در قانونی کردن بیمه درمانی اوباما را نیز صادر کرد که ترامپ در سه سال گذشته در صدد ابطال آن بوده است. 

دوشنبه  ۱۵ ژوئن رابرتز رای تایید رفتار برابر در محیط کار با همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و افراد ترنس را صادر کرد که این هم شکستی برای دولت محافظه کار دونالد ترامپ به حساب می‌آید. 

باید منتظر دو حکم مهم دیگر در چند روز آینده بمانیم: احکام مربوط به ممنوعیت، محدودیت یا آزادی سقط جنین و بالاخره پرونده اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس جمهور ترامپ نقش فراوانی در انتخابات نوامبر امسال خواهند داشت. 

حکم امروز دیوان از اخراج نزدیک به یک میلیون افراد از آمریکا جلوگیری خواهد کرد. 

گرچه ماهیت استیناف ترامپ در این پرونده بعلت عدم رعایت مقررات قانونی برای ابطال فرمان اوباما اعلام شد، در چند ماه باقی مانده به انتخابات ۳ نوامبر ۲۰۲۰ بعید به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترامپ مجددا در پی یافتن راهی برای اخراج این افراد گردد. چرا که از یک طرف طبق اعلام اداره بهداشت آمریکا ۲۹۰۰۰ نفر از این افراد در صفوف اول مبارزه با ویروس کرونا خدمات پزشکی ارائه داده و بیش از ۷۰ پزشک از این گروه جان خود را از دست دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر بیش از ۷۰ درصد رای دهندگان آمریکایی مخالف اخراج این افراد می باشند زیرا اکثر افراد این گروه تحصیل کرده، تاجرهای موفق و بدون نیاز به کمک‌های دولتی می‌باشند. 

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ حمایت بسیاری از رای دهندگان، حتی طرفداران خود را با سیاست‌های تند روی خود از دست می‌دهد. 

دونالد ترامپ چندین بار با افراد این گروه همدردی کرده و قول کمک به قانونی نمودن اقامت آنها داده بود. 

در سال ۲۰۱۷ ترامپ در توییتر خود نوشت «چگونه می‌توان این افراد خوب، تحصیل کرده و موفق را (از کشور) اخراج نمود. برخی از این افراد در ارتش آمریکا خدمت می‌کنند». وی بعدا اعلام کرد برخی از این افراد «قاتل، جانی و برای جامعه آمریکا بسیار خطرناک می باشند». اما در نهایت به عهد خود وفادار نماند و با اصرار وی و لجبازی با رئیس جمهور قبلی این پرونده را با حالت ضرورت در دیوان عالی مطرح نمود. 

چهار قاضی مخالف محافظه کار جمهوریخواه دیوان اعلام کردند رای اکثریت بعلت همدردی و مسائل سیاسی حاکم در آمریکا صادر شد. 

پس از صدور حکم امروز، ترامپ بلافاصله با حمله به ۵ قاضی اکثریت آراء، گفت «ما قضات بیشتری را لازم داریم وگرنه ممکن است حقوق خود در متمم دوم قانون اساسی آمریکا (حق حمل اسلحه) را از دست بدهیم». 

در حالی که ترامپ نمی تواند احساسات ضد مهاجرتی خود را پوشش دهد و از هر موقعیت و فرصتی برای بستن درها استفاده می‌کند، میلیون‌ها متقاضی مهاجر بدلائل مختلف اجازه مهاجرت و ملحق شدن به خانواده‌های خود در آمریکا را ندارند. اما خوشبختانه با طرح دعاوی گوناگون در دادگاههای سراسر آمریکا، اداره مهاجرت پروسه رسیدگی به میلیون‌ها پرونده راکد را شروع کرده و از این هفته امتحانات تابعیت آمریکا را در باجه‌های ماشین رو (درایو ترو) و با رعایت فاصله متناسب با متقاضیان انجام می‌دهند. 

این روشی است که به عنوان نمونه در شهر دیترویت ایالت میشیگان انجام می‌گیرد تا در صورت مناسب بودن در شهرهای دیگر نیز اجرا گردد. 

حکم امروز دیوان عالی شاید فرصتی در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد تا به دور از فشارهای رئیس جمهور و با همکاری دو حزب رقیب در فضای سیاسی آمریکا حکومت قانون و اجرای عدالت منصفانه به جامعه آمریکا برگردد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه