چین به دلیل سرکوب مسلمانان تحریم شد

دونالد ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های حقوق‌بشری علیه چین را امضا کرد

برای امضای مصوبه تحریم چین مراسمی در کاخ سفید برگزار نشد- SAUL LOEB / AFP

روز‌ چهارشنبه، دونالد ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای تحریم چین را امضا کرد و به آن رسمیت قانونی داد.

طرح تحریم چین به دلیل سرکوب گسترده مسلمانان اویغور در ایالت «سین کیانگ» در خردادماه امسال با ۴۱۳ رأی موافق در برابر تنها یک رأی مخالف به تصویب رسیده بود.

امضای فرمان تحریم‌ها به‌ویژه اگر توجه جهانی را به خود جلب کرده باشد غالباً در یک مراسم رسمی در محل کار رئیس‌جمهور آمریکا برگزار می‌شود ولی روز گذشته مراسمی برای امضای این مصوبه کنگره برگزار نشد و صرفاً خبر آن از سوی دفتر مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شد.

امضای این مصوبه ساعتی پس از آن انجام شد که رسانه‌های آمریکایی بخش‌هایی از کتاب جنجالی بولتن درباره مذاکرات ترامپ با رئیس‌جمهور چین را منتشر کرده بودند. براین اساس آقای ترامپ از شی‌جین پینگ خواسته بود تا کشورش به انتخاب مجدد او به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کمک کند. بولتن در کتاب خود همچنین مدعی شده که ترامپ برخلاف سیاست‌های وزارت خارجه آمریکا به رئیس‌جمهور چین گفته با برنامه سرکوب مسلمانان اویغور و برپایی اردوگاه‌های کار اجباری مخالفتی ندارد.

حال با امضای این مصوبه کنگره، شن کوانگو، دبیر حزب کمونیست ایالت سین‌کیانگ بالاترین مقام چینی خواهد بود که مشمول تحریم‌های حقوق‌بشری این کشور می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین شرکت‌ها و نهادهایی که در ساخت، برپایی و اداره اردوگاه‌های کار اجباری در این ایالت نقش داشته باشند به لیست تحریم‌ها اضافه می‌شوند.

سازمان ملل متحد برآورد کرده که چین دست‌کم یک میلیون مسلمان را در این اردوگاه‌ها زندانی کرده است.

در واکنش به رسمیت یافتن این تحریم‌ها، وزارت خارجه چین گفته که اگر آمریکا اشتباه خود را تصحیح نکند، چین پاسخی قاطع خواهد داد و مسئولیت عواقب این اقدام متقابل نیز برعهده آمریکا است.

بیشتر از جهان