طرح الحاق کرانه باختری، منجر به ایجاد شکاف میان رهبران اسرائیل شد

اجرای طرح الحاق کرانه باختری به ماه سپتامبر آینده موکول شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل. عكس از:  AFP.

پس از متقاعد شدن به این‌که طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائيل در نخستین تاریخ تعیین شده در اول ماه ژوئیه قابل اجرا نمی‌باشد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل اعلام کرد که الحاق شهرک‌های یهودی‌نیشین کرانه باختری در اول ماه سپتامبر آینده آغاز خواهد شد. در همین‌حال، مقامات امنیتی اسرائیل نشست ویژه‌ای را در تل‌آویو برگزار کردند که هدف از آن بررسی پیامدهای چالش برانگیز الحاق بخش‌های از کرانه باختری به خاک اسرائیل است، مقامات امنیتی اسرائیل نشست اخیر را در غیاب رهبران سیاسی دایر کردند تا تصمیمات آن‌ها کاملا محرمانه باقی‌بماند. زیرا به باور کارشناسان امنیتی، اقدام به اجرای طرح الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری بدون اتخاذ تدابیر لازم، می‌تواند اسرائیل را در معرض خطر قرار دهد، بنابر این ایجاب می‌کند در گام نخست، نهادهای امنیتی اقدامات لازم را برای مقابله با واکنش‌های احتمالی فلسطینیان اتخاذ کنند، سپس تل‌آویو در صدد اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائيل شود. مسئولان امنیتی ضمن انتقاد از رهبران سیاسی نسبت به نادیده گرفتن جنبه‌های امنیتی، خاطرنشان کردند که بایستی سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش اسرائيل از کلیه‌ای تصمیمات آگاهی داشته باشند و هیچ اقدامی بدون هماهنگی در این زمینه صورت نگیرد.

مقامات امنیتی اسرائیل، پرتاب موشک به سمت یکی از شهرک‌های یهودی‌نشین در نوار غزه که روز دوشنبه گذشته صورت گرفت را به عنوان آغاز واکنش فلسطینی‌ها به تصمیم الحاق کرانه باختری قلمداد کردند. ارتش اسرائيل و سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک) پیش‌بینی می‌کنند که به دنبال تشدید تنش میان دو جانب، احتمال می‌رود تظاهرات ضد اسرائیلی در نزدیکی حصار مرزی آغاز شود و در نتیجه امنیت ملی اسرائیل با چالش تازه‌ای روبه‌رو شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی‌که ارتش اسرائیل تا به حال تصمیم روشنی در قبال پیامدهای عملی کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری اتخاذ نکرده است و مقامات امنیتی اسرائیل، تنش‌های اخیر در نوار غزه را سرآغاز واکنش‌های خشونت‌آمیز فلسطینیان می‌دانند اما کارشناسان نظامی بدین باورند که تهدید اصلی از سمت شمال آغاز خواهد شد، زیرا ایران و حزب‌الله در برابر اجرای طرح الحاق کرانه باختری سکوت نخواهند کرد.

البته دیدگاه‌های بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتز نسبت به سایر رهبران اسرائیل تفاوت بیشتری دارد، طوری‌که بنیامین نتانیاهو اصرار بر الحاق بخش‌ عمده‌ای از کرانه باختری به قلمرو اسرائيل داشته اما بنی‌گانتز اجرای این تصمیم را به صورت یک‌جانبه به سود اسرائیل نمی‌داند و عقیده دارد که بایستی این امر در همکاری با کشورهای مصر و اردن که وی آن‌ها را به عنوان متحدان منطقه‌ای اسرائیل خواند انجام شود. در همین‌حال، کارشناسان سیاسی بدین باورند که اجرای طرح الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری می‌تواند منجر به وقوع تنش میان اسرائیل و کشورهای مصر و اردن شود و در نتیجه، تلاش‌های دیپلماتیک تل‌آویو برای نزدیکی با جهان عرب نقش بر آب شود.

از سوی دیگر و هرچند در گذشته، ایالات متحده نیز شتابزدگی بسیاری برای الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل داشت، اما افزایش فشار کشورهای عربی و اروپایی و تشدید اختلاف‌نظر میان دیدگاه‌های رهبران اسرائیل در مورد چگونگی اجرای این طرح، باعث شده است تا واشنگتن در این زمینه تجدید نظر کند و از مقامات اسرائيل بخواهد در حال حاضر از عملی کردن طرح الحاق کرانه باختری صرف‌نظر کنند. در همین راستا دیوید فریدمان، سفیر ایالات متحده در تل‌آویو در ملاقات اخیرش با رهبران اسرائیل خاطرنشان کرده است که طرح الحاق کرانه باختری زمانی قابل اجرا می‌باشد که رهبران سیاسی و مسئولان امنیتی در مورد شیوه اجرای آن هماهنگی و توافق‌نظر داشته باشند.

بدین ترتیب و با توجه به افزایش چالش، به نظر می‌رسد طرح الحاق کرانه باختری در مراحل متعددی به اجرا درآید تا پیامدهای آن قابل کنترل باشد، ممکن است در قدم اول، تل‌آویو اقدام به الحاق شماری از شهرک‌های بزرگ یهودی‌نشین در کرانه باختری کند، سپس ضمن جلب حمایت آمریکا و برخی دیگر از قدرت‌های بین‌المللی به الحاق سایر نقاط مورد‌نظر بپردازد.

اما جیورا ایلاند، مشاور سابق شورای امنیت ملی اسرائیل عقیده دارد که آغاز سال ۲۰۲۰، بهترین زمان برای اجرای طرح الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری بود، زیرا از یک سو، این موضوع آن‌قدر چالش برانگیز نشده بود و از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌توانست برای حمایت از این تصمیم که به عنوان بخشی از طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن به شمار می‌رود، فرصت کافی پیش‌رو داشته باشد. البته اجرای طرح الحاق کرانه باختری با گذشت هر روز با مخالفت و دشواری‌های بیشتری مواجه می‌شود.

در همین‌حال، شمار دیگری از هواداران طرح الحاق کرانه باختری بدین باورند که بایستی در اجرای این طرح هیچ تأخیر دیگری صورت نگیرد، زیرا مناطقی که قرار است به قلمرو اسرائیل ملحق شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است و تل‌آویو می‌تواند از مناطق یادشده بهره‌برداری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چشمگیری داشته باشد. طرفداران طرح الحاق کرانه باختری تأکید دارند که تل‌آویو نباید در مسئله‌ای سرنوشت‌ساز الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری انعطاف‌پذیری نشان دهد و از این تصمیم مهم عقب‌نشینی کند، زیرا تثبیت حاکمیت اسرائیل بر مناطق مورد‌نظر می‌تواند افزون بر تأمین منافع اقتصادی برای امنیت ملی اسرائیل نیز حائز اهمیت فراوان باشد.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia