انفجار دو تانکر نفتی در 30 کیلومتری بندر جاسک

حمله ها یک ماه پس از انفجار چهار نفتکش در بندر فجیره انجام شده است

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می گوید در حال امدادرسانی به دو تانکر نفتی است که گفته می شود در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است.  گزارش المیادین حاکی از آن است که یکی از دو نفتکش حادثه دیده در دریای عمان به طور کامل غرق شده است. به گزارش ایرنا: 44 ملوان و خدمه این تانکرها با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.محل وقوع حادثه، ۳۰ کیلومتری جنوب بندر جاسک (شرق استان هرمزگان) است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از بروز حوادث مشکوک برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیراین کشور با رهبر جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه توصیف کرده است. برخی گزارش ها به نقل از منابع ژاپن ژاپن حاکی از آن است که هر دو کشتی حامل محموله‌های مرتبط با این کشور بودند.

این حمله ها یک ماه پس از انفجار چهار نفتکش متعلق به عربستان، امارات متحده عربی و نروژ در بندر فجیره انجام می شود. در انفجارهای قبلی از مین استفاده شده و آسیب قابل توجهی به نفتکش ها نرسیده بود. اما گزارش ها حاکی از آن است که دو تانکری که در دریای عمان در حال سوختن هستند احتمالا با اژدر( سلاح دریایی که از روی آب پرتاب می شود) هدف گرفته شده  و خسارت وارد شده به آنها جدی است. ایران در این انفجارها خواستار روشن شدن زوایای آن شده بود.

گروه ایمنی دریای انگلیس مدت کوتاهی قبل از اعلام انفجار دو تانکر نفتی در دریای عمان در مورد یک برخورد نامشخص در دریای عمان هشدار داده و خواستار احتیاط مضاعف باتوجه به تنش های جاری بین تهران و واشینگتن شده بود.

رویترز در این زمینه به نقل از روزنامه کشتیرانی ترید ویندز نوشت، یک نفتکش متعلق به شرکت نروژی فرانتلاین در منطقه ای دور از سواحل فجیره در امارات متحده عربی هدف یک فروند اژدر قرار گرفته است. این خبرگزاری انگلیسی نفتکش دیگر را کوکوکا کاریجس، با پرچم پاناما معرفی کرده و به نقل از منابع کشتیرانی گزارش داده است که خدمه هر دو نفتکش تخلیه شده اند.

بلومبرگ هم به نقل از یک مقام بندر فجیره ادعا کرد، نفتکشی به نام فرانت الطائر در حال سوختن در دریای عمان بوده است. این نفتکش حامل محموله نفتی از ابوظبی بود.

بیشتر از