روحانی: وضعیت حرم رضوی امیدوارکننده نیست

«نه واکسن و دارو وجود دارد و نه ایمنی جمعی به وجود آمده است»

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد از مخالفان بستن اماکن مذهبی و مقبره امام هشتم شیعیان بود- ایرنا

حسن روحانی در جلسه صبح روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که گزارش‌هایی که او از وضعیت مراقبت‌های بهداشتی در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد دریافت کرده امیدوارکننده نیست.

به گفته روحانی، به دلیل ازدحام جمعیت در این مکان زیارتی، نزدن ماسک از سوی زائران و همچنین برگزاری نمازهای جماعت بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است استان خراسان رضوی مجدداً وارد پیک کرونا شود.

او از «تولیت آستان قدس، استاندار و دانشگاه‌های علوم پزشکی» خواسته تا توجه بیشتری به اجرای این مقررات داشته باشند.

هفته گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در شهر مشهد انتقاد کرده و گفته بود که در سفری که به مشهد داشته با زائران خارجی مواجه شده که از آن‌ها تست کرونا گرفته نمی‌شود و در هواپیما نیز مقررات بهداشتی از سوی مسافران نادیده گرفته می‌شود.

او گفت: «من پریروز که به مشهد به دستور رئیس‌جمهور مشرف شدم در رفت‌وبرگشت با صحنه‌های غم‌انگیزی مواجه شدم، در هواپیمایی سوار شدم که مسافران بدون فاصله کنار هم نشسته بودند و با وجود تأمین ماسک اما عده‌ای به علت گرمای هوا در آن فضایی که دم‌کرده بود ماسک را برداشته بودند و کسی هم از مسافرانی که از سرزمین‌های مختلف آمده بودند تست نمی‌گیرد و این من را به‌ عنوان وزیر و همکارانم با توجه به‌ سختی‌هایی که برای مهار این ویروس کشیدیم آزرد.»

بخش عمده زائران خارجی در مشهد از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان هستند. وزیر بهداشت نحوه ورود این زائران خارجی یا دلیل این که در فرودگاه مشهد از آن‌ها تست کرونا گرفته نشده را اعلام نکرد.

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مشهد از مخالفان بستن اماکن مذهبی و مقبره امام هشتم شیعیان بوده و بارها مخالفت خود را با «محروم کردن مردم از دعا و توسل» اعلام کرده است.

روحانی صبح امروز در مقابل رعایت مقررات بهداشتی در دیگر اماکن زیارتی را قابل‌ قبول دانست: «در برخی اماکن مقدس خیلی مراعات خوب و یا حتی عالی بوده و گزارش داده شد که در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، در قم و جمکران مراعات خیلی خوب بوده و همه اصول تا حدود ۹۰ درصد رعایت شده است.»

بازگشایی اماکن مذهبی پشتیبان پرقدرتی دارد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با حضور ویدئوکنفرانسی در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به دولت دستور داد تا در مورد بازگشایی اماکن مذهبی از نظر کسانی استفاده شود که «اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند».

پس از این دستور علی خامنه‌ای، اماکن مذهبی در ایران به‌تدریج بازگشایی شد و اکنون مساجد و مقبره‌های مذهبی به روی زائران و مردم گشوده است.

روحانی همچنین صبح امروز گفته که هنوز به مرز ایمنی جمعی که با ابتلای ۶۵ درصد جمعیت به‌دست می‌آید نرسیده‌ایم و کرونا دارو و واکسن قطعی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرده‌اند که کم کردن محدودیت‌ها در کشورها با هدف ابتلای سریع‌تر جمعیت زیادی از مردم و رسیدن به ایمنی جمعی رویکردی عالمانه و درست نیست و از کشورها خواسته بود بر کنترل هوشمند بیماری متمرکز شوند.

موضوع افزایش قیمت ارز در یک‌ هفته گذشته نیز گرچه در سخنان امروز روحانی به‌ طور مشخص جایی نداشت، او با اعلام یک خبر تلاش کرد جو روانی بازار را آرام کند.

روحانی گفت: «صادرات غیرنفتی ما با مشکل بزرگی مواجه بود و دروازه‌های ما بسته بوده ولی در هفته‌های قبل دروازه‌های ما گشایش یافته و صادرات غیرنفتی نیز افزایش یافته و شرایط ارزآوری کشور بهتر شده است.»

بیشتر از