برخورد‌‌‌های اخیر، آغازی است از روند صعودی مقابله با بدحجابی

خانم افشار، تولدت مبارک یا: زنان ایرانی کوتاه نمی آیند

مهناز افشار، بازیگر سینمای ایران

تنها چهار روز پس از انتشار تصاویر چند تن از گردشگران سد لفور، در سوادکوه استان مازندران، که بدون روسری و مانتو سوار قایقی بودند،  به سرعت سه تن از این زنان شناسایی  و دستگیر شدند. این در حالیست که هنوز با گذشت پنج سال از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای استان اصفهان هیچ بازداشتی صورت نگرفته است.

زمانی که حمایت های مردمی از چهره های پر طرفدار و محبوب در اجتماع بالا می گیرد، همیشه این همراهی معنا و مفهومی خاص داشته است. امروز که از گوشه و کنار ایران در فضای مجازی از تویتر و فیس بوک گرفته تا اینستاگرام نوشته شد، خانم افشار تولدت مبارک، انگاری به زبانی نامرئی در کنار این تبریک به درشتی نوشته شده باشد: زنان ایرانی کوتاه نخواهند آمد. بهانه ای برای به یاد آوردن زنان شجایی که صدایی رسا در داخل ایران دارند. 

مهناز افشار، بازیگر مشهور سینمای ایران، از جمله معدود افراد مشهوری است که تا به حال به صورت عمومی به برخورد گشت ارشاد اعتراض کرده است. او پیشتر در حساب توئیتری خود نوشت: «این دومین بار بود که این خانم‌ها جلوی من رو گرفتن البته این بار با دوربین و با کمال تعجب یکروز قبل از اختتامیه جشنواره. بهشون گفتم اجازه ندارند با رفتار اشتباهشون باعث بشن امثال مادر من که حجاب انتخابشون بوده مورد قضاوت نادرست قرار بگیرند و بقیه ماجرا».

 به نظر می رسد که برخورد های اخیر، آغازی است از روند صعودی مقابله با بدحجابی در ایران، که به تازگی توسط مقامات به راه افتاده است و به نظر می‌آید مسئولان در صددند تا به سیم آخر زده و آنگونه که مرحوم جعفر شهری در کتاب قند و نمک از "سیم آخر" تعبیر می کند, خود را از هر قید و تکلیف و حرمت و آبرو رها سازند.

 در حالی‌که قیمت اقلام مورد نیاز مردم سر به فلک کشیده (سیب زمینی کیلویی ۸ هزار تومان) و در حالی‌که به گفته حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس، پس از مصوبه مجلس مبنی بر افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی کارمندان دولت، حقوق برخی مدیران ۵ میلیون تومان افزایش داشته، برنامه منسجمی نیز برای مقابله با بدحجابی در دستور کار قرار گرفته است. 

سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز دوشنبه در مورد اختصاص دادن شماره تلفنی توسط دادسرا برای برخورد با موارد بدحجابی گفت: «امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و ناظر بر موارد علنی است و به هیچ وجه وارد حریم خصوصی افراد شدن و تحقیق و تفحص کردن برای این قبیل از امور اجازه داده نشده است. ما و پلیس همکار هستیم و بین ما و پلیس کار موازی انجام نمی‌شود. پلیس ضابط ماست. این موضوع اگر در چارچوب قانون باشد مورد حمایت از ناحیه پلیس یا شهروندان خواهد بود  و در صورتی که خارج از چارچوب قانونی اقدامی شود مورد حمایت نخواهد بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمایت از قوه قضاییه در برابر ایرادات وارده مبنی بر دخالت در امور پلیس، سید مصطفی موسوی اصفهانی، از اعضای مجلس خبرگان گفت: «برای مقابله با بدحجابی، مدیران، قوه قضائیه، نيروی انتظامی و صدا و سیما دخیل هستند و باید با تذکر و برخورد قانونی مانع از اين وضعيت شويم. فروشگاه‌هایی نیز وجود دارند که نسبت به عرضه لباس‌های نامناسب اقدام می‌کنند که باید این وضعیت مدیریت شود».

روزنامه نزدیک به بیت رهبری،‌ کیهان،‌ در یک گزارش از شبکه‌ای پرده برداشت: «یک شبکه امین، آموزش دیده و تحت نظارت دائمی، در سطح شهرهای مختلف، کشف حجاب در خودروها را گزارش می‌کنند. این گزارش‌ها در مرکز پلیس تجمیع و راستی آزمایی می‌شود و پس از اطمینان از صحت آن، یک پیامک برای مالک خودرو ارسال می‌شود».

در قم نیز حراست مرقد فاطمه معصومه از ورود عکاسان با پیراهن آستین کوتاه جهت عکاسی از نماز عید فطر، ممانعت به عمل آورد.

*خانم افشار هم اینک در خارج از ایران به سر می‌برد و وضعیت شکایت روحانی مازندرانی از وی مشخص نشده است. گفتنی است که بازیگران سینما همیشه مورد انتقاد شدید تندروها برای «ترویج بدحجابی» بوده‌اند و حضور و پوشش آنها در مجامع بین‌المللی با اعتراض‌هایی روبرو بوده است.