سخنگوی قوه قضاییه: زندانی آمریکایی تازه آزاد شده مبتلا به «ایدز» بود

غلام‌حسین اسماعیلی می‌گوید ممکن بود برای مایکل وایت در زندان حاد‌ثه‌ای رخ دهد

مایکل وایت پس از آزادی از زندان و خروج از ایران- State Department/Handout via REUTERS

چند روز پس از آزادی مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که در ایران زندانی بود، غلام‌حسین اسماعیلی سخن‌گوی قوه قضاییه ادعا کرده است که «مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برایش حادثه‌ای رخ دهد ولی خوش‌بختانه این گونه نشد.»

سخن‌گوی قوه قضاییه که در نشست خبری حاضر شده بود با اشاره به این که قوه قضاییه در جریان آزاد کردن مایکل وایت از زندان و بعد هم خروج این زندانی از ایران «ارفاق‌هایی برای این فرد درنظر گرفت» مدعی شد: «این اقدام یک اقدام انسان‌دوستانه در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح عمومی کشور بود و از نظر کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شده است. مساعدت ما در قوه قضاییه به آزادی برخی از هم‌وطنان بی‌گناه ما که در زندان‌های آمریکا زندانی بودند، کمک می‌کرد؛ برای مثال دکتر طاهری و امثالهم.»

سخن‌گوی قوه قضاییه با اشاره به بیماری مایکل وایت گفته است: «مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برایش حادثه‌ای رخ دهد ولی خوش‌بختانه این گونه نشد و بیمار مبتلا به مریضی خطرناکی مثل ایدز به گونه‌ای زندانی بود که نه تنها بیماری‌اش تشدید نشد بلکه روند بهبودی را طی کرده و با استفاده از ارفاقات قانونی آزاد شد.»

این درحالی‌ست که پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای این زندانی آمریکایی به کرونا در زندان‌های ایران منتشر شده بود و مقامات قضایی ایران گفته بودند که مایکل وایت به دلایل پزشکی از زندان آزاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشتند که آزادی مایکل وایت در پی مذاکرات ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان انجام نگرفته است. این در حالی بود که یک روز قبل از خروج مایکل وایت از ایران، سیروس عسگری استاد دانشگاه صنعتی شریف که در آمریکا زندانی بود، به ایران بازگشت.

سخن‌گوی قوه قضائیه با اشاره به این که موضوع زندانی و زندانیان «مسؤولیت قوه قضاییه» است و بدون نظر قوه قضاییه در خصوص «آزادسازی زندانیان» حرفی زده نمی‌شود، گفت: «بهتر است آقایان جایگاه خودشان را بدانند و از طرف قوه قضاییه وعده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهند. قوه قضاییه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام زندانیان می‌توانند آزاد شوند. البته ما از نظرات دبیرخانه شورای عالی امنیت استفاده می‌کنیم اما در نهایت تصمیم‌گیر خود قوه قضاییه است.»

بنابه حکم قوه قضاییه مایکل وایت شهروند آمریکایی که در شهر مشهد بازداشت شده بود، به تحمل ده سال حبس محکوم شده بود. غلام‌حسین اسماعیلی با اشاره به آزادی این شهروند آمریکایی گفته است که «این اقدام پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی انجام شد و رضایت شاکی خصوصی در این پرونده جلب شده است.»

 

بیشتر از