نشان‌های تجاری ریانا در همراهی با اعتراضات، یک روز تعطیل بودند

ریانا در اینستاگرام نوشت: «امروز نه چیزی می‌خریم، نه چیزی می‌فروشیم!»

ریانا در صفحه اینستاگرام شخصی خود مربعی سیاه منتشر کرد و نوشت: «امروز نه چیزی می‌خریم، نه چیزی می‌فروشیم!»- Frederic J. BROWN / AFP

نشان‌های تجاری مد و زیبایی ریانا در هم‌بستگی با جنبش «جان سیاهان مهم است» در روز سه‌شنبه به حرکت «سه‌شنبه سیاه» پیوستند و فعالیت‌های خود را متوقف کردند.

روز سه‌شنبه دوم ژوئن، بسیاری از کاربران اینستاگرام با پست کردن یک مربع سیاه به حرکت «سه‌شنبه سیاه» پیوستند.

هدف این کارزار نشان دادن حمایت از جنبش «جان سیاهان مهم است» و اعتراضاتی بود که در پیامد مرگ جورج فلوید در آمریکا و سراسر جهان صورت گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بسیاری به این نکته اشاره کردند که ازدیاد این صفحه‌های سیاه در اینستاگرام باعث شده بود مردم قادر به استفاده از منابع و اطلاعات مهمی نباشند که درباره اعتراضات و با هشتگ «جان سیاهان اهمیت دارد» هم‌خوان می‌شود.

نشان تجاری لوازم آرایشیِ «فنتی بیوتی» که متعلق به ریاناست بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: «ما ساکت ننشسته‌ایم و گوشه نگرفته‌ایم.»

این شرکت در اینستاگرام نوشت: «مبارزه علیه نابرابری نژادی، بی‌عدالتی و نژادپرستیِ آشکار، با حمایت‌های مالی و کلامی تمام نمی‌شود. ما در هم‌بستگی با جامعه سیاه‌پوستان، کارمندان خود، دوستان و خانواده‌ها و همکاران‌مان در صنایع مختلف، مفتخریم که بخشی از سه‌شنبه سیاه باشیم.»

این شرکت اعلام کرد در این روز هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهد.

فنتی بیوتی افزود: «این یک روز تعطیل نیست. روزی است برای تفکر و یافتن راه‌هایی برای انجام تغییر واقعی. روزی است برای بالا بردن خودمان‌. جان سیاهان اهمیت دارد.»

اظهارات مشابهی در صفحات اینستاگرام نشان تجاری لباس زیرِ «سَوِج اِکس فِنتی» و مد «فِنتی»‌ منتشر شد و اعلام شد که کل فعالیت‌های اقتصادی این برندها در سطح جهانی برای یک روز متوقف می‌شوند. 

ریانا در صفحه اینستاگرام شخصی خود مربعی سیاه منتشر کرد و هر سه نشان تجاری‌اش را فراخواند و نوشت: «امروز نه چیزی می‌خریم، نه چیزی می‌فروشیم!»

این خواننده در پست دومی درباره «سه‌شنبه سیاه» مربع سیاه دیگری به اشتراک گذاشت که در آن فهرست چند ایالت در آمریکا آمده بود. او از تعقیب‌کنندگان آمریکایی‌اش خواست در انتخابات مقدماتی شرکت کنند.

او نوشت: «رای بدهید!‌ کار دیگری که ندارید بچه‌ها! باسن‌تان را از روی مبل بلند کنید و بروید رای دهید!»

او افزود: «دیگر نمی‌خواهم هیچ بهانه‌ای بشنوم! فکر نکنید رای‌تان و صدایتان مهم نیست. این خفن‌ترین راه اعتراض است… برای آن تغییری که می‌خواهید رای دهید.»

چهره‌های مشهور دیگر که در روز «سه‌شنبه سیاه» شرکت کردند، از جمله اما واتسون‌ بازیگر، به دلیل شیوه این کار مورد انتقاد قرار گرفتند.

خانم واتسون مربعی سیاه با لبه‌های سفید منتشر کرده بود که با شکل کلی اینستاگرامش هماهنگ بود. او در پی این ماجرا بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: «برتری‌جویی سفیدپوستان از جمله نظام‌های سلسله‌مراتبی و سلطه و استثمار و ستم است که در متن جامعه قرار گرفته است.»

او افزود: «من به عنوان یک سفیدپوست از این نظام بهره برده‌ام. ما شاید این احساس را داشته باشیم که به عنوان انسان سخت می‌کوشیم ضدنژادپرستی باشیم اما می‌بایست خارج از خودمان هم بیشتر سعی کنیم تا فعالانه با نژادپرستی ساختاری و نهادین اطراف خود برخورد کنیم. من هنوز دارم در این باره یاد می‌گیرم که چطور به روش‌های مختلف ناآگاهانه از نظامی پشتیبانی و حمایت نکنم که ساختار آن نژادپرستانه است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی