موج دوم کرونا در استان‌های شمالی ایران

نگرانی‌ها از بیشتر شدن سفرهای تفریحی به گیلان و مازندران

با شروع فصل گرما و هم‌چنین نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی، نگرانی‌ها درباره اوج‌گیری موج دوم کرونا در ایران بیشتر شده است. گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که میزان بالا رفتن آمار مبتلایان و به تبع قربانیان ویروس کرونا در ایران بسیار بیشتر از کشورهای دیگری بوده است که در این ماه‌ها و هفته‌های اخیر تجربه مشترکی در مواجهه و مهار کرونا در سرزمین‌هایشان داشتند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که سفرهای مردم از سراسر کشور به سمت استان‌های شمالی کشور شدت گرفته است و این مهم‌ترین دلیل برای نگرانی از راه افتادن موج دوم کرونا در این استان‌هاست. مازندران و گیلان در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا آمار بالایی از ابتلا شهروندان به بیماری کووید۱۹ را گزارش کرده بودند.

امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد،جاور صفاری، سرپرست پلیس راه استان گیلان با اشاره به افزایش خودروهای ورودی به استان گیلان گفته است: «با توجه به تعطیلات پایان هفته و بر اساس اطلاعات دوربین‌های راهنمایی رانندگی میزان خودروهای ورودی به استان گیلان در این چند روز با افزایش مواجه بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارسلان سالاری رئیس علوم پزشکی گیلان هم با هشدار درباره  شروع موج دوم شیوع کرونا در این استان گفت: ««میزان شیوع کرونا در گیلان طی هفته‌های اخیر روند نزولی داشت، اما عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز تفریحی باعث شد میزان شیوع آن افزایش یابد که این یک زنگ خطر است.»

به گفته این مقام مسئول دلیل افزایش مجدد آمار ابتلا عمدتاً «عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مقررات بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و دستکش» است.

ارسلان سالاری، گفته است که «افزایش تعداد بستری‌ها نشان‌دهنده فرارسیدن پیک دوم این بیماری در گیلان است».

این در حالی‌ست که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم درباره شدت گرفتن شتاب شیوع بیماری در این استان ابراز نگرانی کرده کرده است. 

عباس موسوی، رئیس علوم پزشکی مازندران، با اعلام این‌که اکنون ۲۵۰ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم حاد تنفسی در این استان بستری هستند، «کاهش رفتارهای بهداشتی مردم در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی« و «غفلت در رعایت بهداشت» را نشانه‌های بالا رفتن خطر ابتلا و شیوع بیشتر کرونا در مازندران دانسته است. به گفته وی در صورت وقوع موج دوم کرونا «عواقب جبران‌ناپذیری»در انتظار خواهد بود.

روز گذشته، حسن روحانی، تاکید کرده بود که با وقوع موج دوم شیوع «اعمال محدودیت‌ها» دوباره عملی خواهد شد.

براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت استان‌های هرمزگان، کردستان و کرمانشاه در «وضعیت هشدار جدی» قرار دارند. شمار مبتلایان به کرونا در ایران در سه روز مدام بیشتر شده است و با روزهای ابتدایی ورود این ویروس به کشور برابری می‌کند. در این سه روز تعداد روزانه مبتلایان  بیش از سه هزار نفر اعلام شده است. 

بیشتر از