موارد جدید کرونا در ایران به بالاترین میزان رسید

در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده است

نتیجه کاهش محدودیت‌های کرونا و بازگشایی اماکن مذهبی به دستور رهبر جمهوری اسلامی، صعودی شدن نرخ ابتلا به کرونا در ۱۰ روز گذشته بوده است- AFP

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفته است که در طی یک روز گذشته بیش از ۳۵۰۰ ایرانی دیگر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

این بالاترین رقم موارد جدید ابتلا پس از همه‌گیری کرونا از اسفندماه سال گذشته است.

آقای جهانپور همچنین از مرگ ۵۹ بیمار کووید۱۹ خبر داده است که در نتیجه مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۰۷۱ نفر رسید.

این در حالی است که مقام‌های سیاسی، نمایندگان مجلس دهم و برخی از چهره‌های کادر درمان کشور، آمار مبتلایان و قربانیان را بسیار بیشتر ز آمار وزارت بهداشت ایران می‌دانند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که در هفته‌های گذشته از مدافعان جدی بازگشایی اماکن عمومی و کسب‌وکارها بوده است، در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که آمار ابتلای جدید اهمیت ندارد و تنها میزان اشغال تخت‌های بیمارستانی و نرخ انتقال بیماری مهم است.

حسن روحانی، امروز و با جهش آمار مبتلایان به کرونا در ایران گفت: «اگر خدای ناکرده بیماری دوباره اوج بگیرد، محدودیت‌ها را دوباره برقرار می‌کنیم». او گفت: «این اقدام هم زندگی عادی شهروندان را دچار مشکل می‌کند و هم به اقتصاد آسیب جدی می‌زند.»

در هفته‌های گذشته، مقام‌های سازمان نظام پزشکی و گروهی از پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها نسبت به کاهش محدودیت‌ها و ایجاد موج گسترده‌تر کرونا در صورت بازگشایی اماکن مذهبی هشدار داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای سه هفته پیش در جلسه روز ۲۱ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانس حضور یافت و به دولت دستور داد تا در رابطه با بازگشایی اماکن مذهبی نظر کسانی که «اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند»، ملاک قرار دهد.

بلافاصله پس از این دستور خامنه‌ای، اماکن مذهبی در دو نوبت بازگشایی شد.

نتیجه کاهش محدودیت‌های کرونا و بازگشایی اماکن مذهبی به دستور رهبر جمهوری اسلامی، صعودی شدن نرخ ابتلا به کرونا در ۱۰ روز گذشته بوده است.

بیشترین آمار بیماران جدید در ایران در موج نخست کرونا مربوط به روز ۱۱ فروردین با ۳۱۸۶ ابتلا بود.

این آمار در چند روز گذشته و با آغاز موج دوم این بیماری، از پیک کرونا در فروردین‌ماه گذشته است.

ساعتی پیش از آنکه وزارت بهداشت آمار روزانه کرونا را اعلام کند، ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان از آغاز موج دوم کرونا در این استان و افزایش قابل‌توجه در شمار بیماران بستری خبر داده بود.

در حال حاضر دست‌کم ۹ استان ایران شامل خوزستان و سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کردستان، گیلان و آذربایجان شرقی و غربی در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

ناتوانی دولت روحانی در پرداخت هزینه‌های ناشی از تعطیلی عمومی و ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در شرایط اقتصادی نابسامان، از جمله دلایلی بود که کشور قبل از پیشرفت در مهار کرونا بازگشایی شد.

بیشتر از