امکان بروز افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان پس از قرنطینه

اختلالات روانی ناشی از قرنطینه ممکن است تا نه سال ادامه پیدا کند

اولین روز بازگشت به مدرسه پس از قرنطینه در ساحل عاج - Issouf SANOGO / AFP

بنا بر نتایج پژوهشی تازه، کودکان و نوجوانان ممکن است تا سال‌ها پس از پایان قرنطینه، دچار اضطراب و افسردگی روانی باشند.

کارشناسان در دانشگاه «باث» بیش از ۶۰ پژوهش بررسی شده را در زمینه‌های تنهایی و سلامت روان کودکان و نوجوانان میان چهار تا ۲۱ سال تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

نتیجه این بررسی می‌گوید کودکان و نوجوانانی که در طول قرنطینه احساس تنهایی کرده‌اند، سه برابر دیگران مستعد ابتلا به اختلال افسردگی در آینده هستند.

از آن گذشته، بنا براین گزارش که در نشریه دانشگاهی آمریکایی روان‌شناسی کودک و نوجوان منتشر شده،  پیامد این شرایط بر سلامت روان کودکان و نوجوانان می‌تواند دست کم تا نه سال به طول بیانجامد.

مولفان این پژوهش می‌افزایند نظام‌های روان‌درمانی باید خود را برای افزایش ناگهانی تعداد بیماران آماده کنند. دکتر ماریا لودز، روان‌پزشک در بخش روان‌شناسی دانشگاه «باث» می‌گوید طول مدت تنهایی می‌تواند بیش از شدت آن، خطر اختلال افسردگی آتی را در جوانان به دنبال داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از تحلیل‌هایی که کرده‌ایم روشن است که میان تنهایی و افسردگی در نوجوانان ارتباط بسیاری وجود دارد، چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طول مدت احساس تنهایی بیش از شدت آن، بر اختلال افسردگی کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد. این بدان معنی است که بازگشت هرچه زودتر به درجاتی از زندگی عادی مهم است.

اما مدیریت احساسات جوانان و کودکان و تجربیات‌شان در دوره قرنطینه مهم است.»

دکتر لودز می‌افزاید که باید به زمان بازی کودکان که بسیاری از آن‌ها در این هفته به مدارس باز می‌گردند اولویت داد. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا پس از این دوره قرنطینه شدید بار دیگر با دوستان‌شان ارتباط برقرار کنند.

این نظریه در نامه سرگشاده این تیم به گوین ویلیامسون وزیر آموزش بریتانیا نیز منعکس شده که در آن گفته شده لغو قرنطینه باید به گونه‌ای انجام شود که به کودکان فرصت دهد با هم‌سن‌وسال‌هایشان بازی کنند.

به گفته مولفان یک پژوهش در مورد پیامدهای بلندمدت قرنطینه بر سلامت روان، احتمال دارد کودکان مدت‌ها پس از لغو قرنطینه دچار افسردگی روانی و اضطراب شوند.

به گفته کارشناسان، منابع و راهنماهای لازم باید درمورد مراقبت از سلامت روانی کودکان در طول دوره انتقالی بازگشایی آموزشگاه‌ها در اختیار مدارس گذاشته شود و اولویت نه به پیشرفت درسی بلکه به بازی داده شود.

در این نامه آمده: «نارسایی‌های روانی در کودکان به مشکلات بلندمدت سلامت روان، عدم پیشرفت در درس و معضلات اقتصادی منجر خواهد شد.»

پرفسور پراتیبا چیتزابسان، مدیر کلینیک روان‌درمانی کودکان و نوجوانان وابسته به نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید بازگشت به مدرسه ممکن است در برخی کودکان به همان میزان ایجاد اضطراب کند که افسردگی تنهایی در خانه.

او تاکید کرد خدمات روان‌درمانی این کلینیک در دسترس کودکان و نوجوانان است.

او گفت: «ممکن است کودکان و نوجوانان یک رشته احساسات مختلف از جمله اضطراب، پریشانی و افسردگی در قبال اپیدمی ویروس کرونا تجربه کنند. باید درک کرد که این احساسات، واکنشی طبیعی در قبال شرایطی غیرطبیعی است.

نظام درمان عمومی بریتانیا برنامه‌های حمایتی گسترده‌ای برای حفظ سلامت روان کودکان و نوجوانان دارد. اگر کودکی به کمک‌های درمانی فوری نیازمند است با «ان اچ اسو یو کِی» و خدمات بیست و چهارساعته در محله‌تان تماس بگیرید.»

نظام درمان عمومی بریتانیا راهنمایی برای آگاهی والدین از عوارض پریشانی روانی کودکان و نحوه مراقبت از سلامت روان آن‌ها منتشر کرده است.

از جمله نشانه‌های روان‌پریشی در کودکان ازدیاد موارد ناراحتی و عدم کنترل احساسات‌شان است و نیز این که به نظر مضطرب، و نگران‌اند و با خواب و غذا مشکل پیدا می‌کنند. به این شکل افسرده به نظر می‌رسند و افکار نگران‌کننده دارند. شب‌ادراری یکی دیگر از نشانه‌های روان‌پریشی در کودکان کم‌سال است.

والدین می‌توانند با حرف زدن و تشویق کودکان‌شان برای صحبت درباره احساسات‌شان و درک آن، تشویق کودک به انجام فعالیت‌های مثبت و برقراری یک برنامه روزانه و علاوه بر آن مراقبت از سلامت روان خودشان، به فرزندان‌شان کمک کنند.

نادین دوریس، یکی از مدیران کل وزارت بهداشت بریتانیا در امور سلامت روان می‌گوید: «با بازگشت بسیاری از کودکان به مدرسه، بسیار مهم است که ما به مراقبت از سلامت روان آن‌ها ادامه دهیم و با هرگونه حس بی‌اطمینانی یا نگرانی کمک‌شان کنیم.

نظام درمان عمومی بریتانیا در خدمت کسانی است که نیاز دارند و خدمات روان‌درمانی ما مثل سایر خدمات برای حمایت از خانواده‌ها و کودکان با تغییر شرایط هماهنگ می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی