جنگ سرد ظریف و پمپئو در توییتر

اعتراض آمریکایی‌ها به نژادپرستی پلیس مجادله توییتری وزرای خارجه ایران و آمریکا را تندتر کرده است

دعوای توییتری ظریف و پمپئو رویدادی کم‌سابقه نیست

مرگ جورج فلوید، سیاهپوست ۴۶ ساله، به دست پلیس در شهر مینیاپولیس آمریکا و اعتراضاتی که پس از آن در این کشور آغاز شده است، بهانه‌ای جدید برای مجادله وزرای خارجه ایران و آمریکا درست کرده است.

روز گذشته، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به تظاهرات در چند شهر آمریکا و خشم معترضان از نژادپرستی در این کشور، با تغییر عبارات یکی از بیانیه‌های پمپئو در مورد سرکوب اعتراضات و جایگزین کردن کلمه «آمریکا» با «ایران» در این بیانیه، موضع غیر رسمی جمهوری اسلامی را بیان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متن بیانیه پس از تغییرات ظریف در آن، به این شکل تغییر کرد: «حکومت آمریکا ثروت و منابع شهروندانش را هدر می‌دهد. ماجراجویی‌های آمریکا در آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین و حمایت از دیکتاتورهای بی‌شمار و توسعه‌طلبی جاه‌طلبانه برنامه تسلیحات هسته‌ای به رنج و سختی مردم آمریکا افزوده است. پیشتر هم گفته‌ام که تداوم اعتراضات در آمریکا تعجب‌آور نیست. آمریکایی‌ها از رهبرانشان می‌خواهند تا آن‌ها را در ثروت کشور سهیم کنند و به نیازهای برحق‌شان پاسخ دهند. ما شیوه مرسوم و بی‌فایده رژیم در سرکوب، زندانی کردن معترضان و انکار بیچارگی و ناامیدی مردم آمریکا را محکوم می‌کنیم. مردم آمریکا از نژادپرستی، فساد، بی‌عدالتی و بی‌کفایتی رهبران‌شان خسته‌اند و اکنون جهان صدای آن‌ها را می‌شنود.»

ساعاتی پس از انتشار این توییت، مایک پمپئو نیز پاسخی کوتاه به این متن داد و با اشاره به تصویر توییت ظریف نوشت که «شما همجنسگرایان را اعدام، زنان را سنگسار و یهودیان را نابود می‌کنید».

اما دعوای توییتری ظریف و پمپئو رویدادی کم‌سابقه نیست.

این دو یک بار دیگر در آبان ۱۳۹۷ نیز در توییتر با یکدیگر مجادله کرده بودند. در آن زمان پمپئو در مصاحبه با نیوزویک گفته بود که اگر مقام‌های جمهوری اسلامی به دنبال تأمین غذای مردم‌شان هستند با آمریکا وارد مذاکره شوند. بیان این جمله سبب شد تا وزرای خارجه ایران و آمریکا چندین توییت درباره تحریم‌ها و هدف غایی آن با یکدیگر ردوبدل کنند.

در شهریور سال گذشته نیز پس از آن که پمپئو جمهوری اسلامی را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد، جواد ظریف پاسخ او را در توییتر داد و با یادآوری مصاحبه وزیر خارجه آمریکا با نیوزویک، از رویکرد دولت ترامپ نسبت به توافق برجام و بازگرداندن تحریم‌ها به‌‌شدت انتقاد کرد.

بیشتر از