نووی، نام جدید رمزارز جنجالی فیس‌بوک

این شرکت غول‌آسای دنیای فناوری نام جدید کیف پول مجازی کالیبرا را اعلام کرد

فیس‌بوک حدود یک سال پیش اولین بار از پروژه رمزارز لیبرا و کیف پول کالیبرا پرده‌برداری کرد - FACEBOOK / AFP

فیس‌بوک بار دیگر تغییراتی را در رمزارز جنجالی خود که لیبرا نام داشت و انتقاداتی گسترده را به همراه آورد، اعمال کرده است.

این شرکت غول‌آسای دنیای فناوری نام جدید کیف پول مجازی کالیبرا را اعلام کرد که قرار است محل ذخیره و خرج ارزهای دیجیتال باشد.

نام جدید کالیبرا اکنون «نووی» (Novi) است و از بعضی رمز‌ارزها که به ارزهای پایدار شناخته شده و به یکی از ارزهای سنتی متصل هستند، پشتیبانی می‌کند.

فیس‌بوک توضیح داده است که نام نووی از کلمات لاتین novus به معنای «نو» و via به معنای «راه» الهام گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت در پست وبلاگ خود برای معرفی نام جدید نوشت: «با نووی خرج کردن پول به آسانی ارسال پیام خواهد بود. شما می‌توانید از نووی به عنوان برنامه‌ای مستقل استفاده کرده و همین طور آن را در اپ‌های مسنجر و واتس‌اپ به کار گیرید. هیچ‌ هزینه‌ مخفی برای افزودن میزان حساب، خرج، دریافت یا تحصیل پول وجود نخواهد داشت و نقل و انتقالات شما بلافاصله اتفاق می‌افتد.»

برای جلوگیری از کلاهبرداری، هویت مشتریان با استفاده از کارت‌ شناسایی رسمی تایید می‌شود. به گفته فیس‌بوک، ویژگی‌های امنیتی دیگری هم در این برنامه ساخته و کار گذاشته خواهد شد.

فیس‌بوک حدود یک سال پیش اولین بار از پروژه رمزارز لیبرا و کیف پول کالیبرا پرده‌برداری کرد و گفت این ابزار از سال ۲۰۲۰ در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

اما این پروژه از همان آغاز اعلان به شدت از طرف قانون‌گذاران امور مالی مورد انتقاد قرار گرفت و حتی برخی هشدار دادند که این رمزارز می‌تواند تهدیدی علیه ارز ملی باشد.

در ماه دسامبر، رئیس جمهور سوئیس گفت لیبرا در شکل فعلی خود «شکست» خورده است، چرا که مورد قبول بانک‌های مرکزی قرار نخواهد گرفت.

این مسئله باعث تاخیر در انتشار آن شد و شرکای اصلی آن مانند پی‌پَل و مسترکارد از پروژه خارج شدند.

هنوز تاریخ قطعی انتشار لیبرا و نووی مشخص نشده است، گرچه فیس‌بوک گفت نسخه اولیه آن قبل از برقراری دسترسی عموم به صورت جزئی منتشر خواهد شد.

این شرکت گفت: «ما این پروژه را اول با ویژگی‌هایی که اجازه می‌دهد انتقال پول در ورای  مرزها بلافاصه و به گونه‌ای ایمن و بدون هیچ هزینه اضافی اتفاق افتد در بعضی از کشورها منتشر می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان