اعتراض به بازتاب اختلاف مراجع و خامنه‌ای بر سر عید فطر

شماری از مراجع قم هم‌نظر با آیت‌الله سیستانی دوشنبه را عید فطر اعلام کرده بودند

دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با مراجع در قم، ۲۸ مهر ۱۳۸۹ خبرگزاری رسا

آیت‌الله مکارم شیرازی، صانعی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی، سبحانی و شبیری زنجانی از جمله مراجعی بودند که هم‌نظر با آیت‌الله سیستانی در عراق، امروز (دوشنبه) را عید فطر اعلام کردند. اما از آنجایی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ستاد استهلال ماه روز یکشنبه را عید اعلام کردند، برخی از این روحانیون در ایران نظر خود را تغییر دادند.

اما بازتاب این اختلاف‌نظر قدیمی که هر سال تکرار می‌شود، بین مجهتدان شیعه در داخل ایران، امسال واکنش‌های تندی را به دنبال داشته است.

محمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری به دلیل بازتاب این اختلاف نظر در «شفقنا» خواستار برخورد با این خبرگزاری شد. فارس به نقل از میرباقری نوشت: «درحالی که بسیاری از مراجع در نیمه‌های شب شنبه نظر قطعی خود در مورد زمان عید را اعلام نکرده بودند، شقفنا روز دوشنبه را عید فطر اعلام می‌کرد.» میرباقری در ادامه این خبرگزاری را که معمولا به انتشار اخبار مذهبی و مرتبط با روحانیت مشغول است را به نفوذ افراد خاص نسبت می‌دهد. به گفته میرباقری برخورد با اخبار دروغ به دستگاه قضا مربوط است و می‌توان در این خصوص به دستگاه قضایی شکایت کرد.

اختلاف بین مراجع داخل ایران بر سر رویت هلال ماه سابقه‌ای طولانی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از برجسته‌ترین این اختلافات مربوط به ماه رمضان در سال ۱۳۸۸ شمسی است که به دنبال اعتراض‌ها در ایران، برخی مراجع زمان عید فطر را متفاوت با آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کردند و بر سر تصمیم خود ماندند. حسینعلی منتظری، یوسف صانعی، صافی گلپایگانی و موسوی اردبیلی از جمله این مراجع تقلید بودند.

رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام بار دیگر به سوء استفاده دشمن از اختلاف‌نظرهای داخلی اشاره کرد اما در عین حال گفت که این مراجع با در نظر گرفتن مصلحت نظام «تظاهر» به «مخالفت» نکردند.

اما نمایان‌تر شدن اختلاف بین مراجع در سال جاری در حالی که نماز عید فطر نیز تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ برگزار نشد، مقامات داخلی را بر آن داشت تا در صدد توضیح دلایل آن برآیند.

شفقنا به نقل از محمد عندلیب همدانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم نوشت: «تفاوت دیدگاه مراجع در مورد رویت هلال ماه شوال طبیعی است. ممکن است شب گذشته حلول ماه ثابت نشده بوده و امروز ثابت شده باشد.» به گفته او این اختلافات فهی، تحقیقی و مبنایی است و مسائل پیش‌زمینه‌ای عامل اخالاف رای میان مراجع در رویت هلال ماه شوال است. همدانی توصیه می‌کند که مقلدین به نظر مراجع تقلید خود عمل کنند.

علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز این اختلافات را فقهی توصیف کرده و می‌گوید «مردم خدای ناکرده گمان نکنند که انگیزه‌های سیاسی در میان است.» به گفته او این اختلافات از قدیم بوده اما اکنون به دلیل تجهیزات ارتباطی بیشتر نمایان شده است.

بیشتر از