نیمی از صادرات پتروشیمی ایران تحریم شد

مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس: با آرامش به مسیر خود ادامه می دهیم

AFP

خزانه داری آمریکا روز جمعه در چارچوب پیشبرد استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران به منظور دستیابی به توافق هسته ای و امنیتی جدید با تهران، بزرگترین شرکت پتروشیمی ایران را تحریم کرد. جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در واکنش به تحریم این مجموعه گفت:«با آرامش به مسیر خود ادامه خواهیم داد و در شرایطی که طرف مقابل از ابزار تحریم ها در جنگ اقتصادی استفاده می کند، نباید فضا را به نفع آنها هیجانی کنیم.»

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و زیرمجموعه های آن 40 درصد از کل ظرفیت تولید پتروشیمی و 50 درصد از کل صادرات پتروشیمی ایران را کنترل می کنند. در وب سایت شرکت پتروشیمی خلیج فارس آمده است که این شرکت دومین در خاورمیانه و سی و هشتمین در جهان است. همچنین 14 مجمتع تولیدی از جمله شرکت پتروشیمی بندر امام، پارس، کارون، فجر، مهر، مبین و خوزستان، و ۸ شرکت خدماتی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی و فنی با آن همکاری می کنند.

وال استریت ژورنال ماه گذشته و پس از اعمال تحریم ها علیه صادرات فلزات ایران، از برنامه ریزی کاخ سفید برای تحریم صنعت پتروشیمی ایران خبر داده بود. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز هدف از این تحریم ها را کاهش درآمد ایران توصیف کرده بود.

اکنون وزارت خزانه داری آمریکا، نام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شبکه ای از 39 شرکت مرتبط با آن را به فهرست تحریم ها اضافه کرده و می گوید این شرکت ها از طریق همکاری با قرارگاه خاتم به تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک کرده اند. نام سپاه پاسداران دو ماه قبل به فهرست سازمان های تروریستی آمریکا اضافه شده بود.

تصمیم سال گذشته دولت آمریکا برای خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید که اقتصاد ایران را به مزر ورشکستگی رسانده، به گمان برخی تحلیلگران در جهت مجاب کردن تهران برای مذاکره بر سر توافقی جدید صورت می گیرد، اما در عین حال می تواند به بحران جدی در روابط دو کشور تبدیل شود. مقامات تهران اقدامات آمریکا را تروریسم اقتصادی توصیف می کنند و تاکید دارند در مقابل فشارهاتسلیم نخواهند شد.

صادرات پتروشیمی، دومین صادرات مهم ایران پس از نفت به شمار می رود که  آن هم در فهرست تحریم ها قرار دارد. کارشناسان بر این باورند نام بردن از شرکت های خاص در فهرست تحریم ها، ریسک همکاری با آنها را برای بانک ها، بیمه گران و شرکت های کشتیرانی افزایش می دهد. چین، امارات متحده عربی، افغانستان و پاکستان مهمترین مشتریان محصولات پتروشیمی ایران به شمار می روند. چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران، همچنان از تمدید نشدن معافیت از تحریم های نفتی ایران ناراضی است و همراه کردن این کشور با تحریم های پتروشیمی ایران، یک چالش دیگر برای آمریکا به شمار می رود.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعلام خبر تحریم های جدید در توییتر خود نوشت:«امروز فشار حداکثری بر رژیم ایران ادامه دارد و آمریکا اجازه نمی دهد ایران برای بی ثبات سازی خاورمیانه به منابع مالی دسترسی داشته باشد.»

خرانه داری آمریکا می گوید، وزیر نفت ایران سال گذشته، 10 پروژه نفتی و پتروشیمی به ارزش 22 میلیارد دلار را به قرارگاه خاتم واگذار کرد که با شرکت پتروشیمی خلیج فارس همکاری دارد.

استیون،منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا می گوید:«این اقدام یک هشدار به شرکت هایی است که در بخش پتروشیمی و دیگر بخش ها منابع مالی سپاه را تامین می کنند.» مقامات عالی دولت ترامپ به شرط فاش نشدن نام خود به رویترز گفته اند، این تحریم ها جدیدترین نمونه از فشار اقتصادی بر ایران است که به خشکاندن منابع مالی سپاه کمک می کند. یک مقام آگاه نیز به این خبرگزاری انگلیسی گفت:«پتروشیمی و صنایع مرتبط با آن 40 سال است که بودجه سپاه را تامین می کنند و این تحریم ها چشم انداز احیای اقتصاد ایران را مبهم تر می کند.»