اقدام زودتر برابر بحران کرونا جان ۷۰ هزار آمریکایی را نجات می‌داد

تا کنون بیش از ۹۳ هزار نفر در ایالات متحده قربانی کرونا شدند

مقررات بستن‌ کسب‌وکارها و فاصله‌گیری اجتماعی در آمریکا از اواسط ماه مارس برقرار شد - TOM PENNINGTON / Getty Images via AFP

در حالی که تعداد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در آمریکا از ۹۳ هزار نفر عبور کرده است، تخمین‌های جدید دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان می‌دهد که اگر این کشور تنها یک هفته زودتر سیاست‌های فاصله‌گیری اجتماعی را آغاز می‌کرد، جان ۳۶ هزار نفر می‌توانست نجات پیدا کند. 

مقررات بستن‌ کسب‌وکارها و فاصله‌گیری اجتماعی در آمریکا از اواسط ماه مارس برقرار شد. ولی به نظر می‌رسد که در این تاریخ ویروس کرونا در شهرهای مختلف پخش شده بود. با آنکه در ماه ژانویه، ممنوعیت ورود پرواز‌ از چین به آمریکا برقرار شد، اما بعدا مشخص شد که بسیاری از کسانی که در ماه فوریه و اوائل مارس با خود ویروس کرونا را به آمریکا آوردند، از اروپا عازم این کشور شده بودند. ماهی که در آن حداقل دو میلیون نفر مسافر در فرودگاه‌های مختلف نیویورک و شهرهای اطراف و فرودگاه‌های دیگری همچون فرودگاه دیترویت که نقطه‌ فرود بسیاری از پروازهای بین‌المللی است، وارد خاک آمریکا شدند. 

 براساس تخمین‌ها دانشگاه کلمبیا، اگر به جای یک هفته، دو هفته زودتر، یعنی در اول ماه مارس، محدودیت‌های مربوط به تعطیلی کسب‌وکارها و در خانه ماندن شهروندان آمریکایی در ایالت‌های مختلف اعمال می‌شد، تا ۸۳ درصد از موارد مرگ در آمریکا کاسته می‌شد. 

بسیاری از کشورها پیش از آمریکا به اعمال مقررات سخت‌گیرانه اقدام کردند. اما همان زمان هم بستن‌ کسب‌وکارها مساله‌ای غیرقابل فهم بود. تخمین‌های جدید نشان می‌دهد که هزینه بستن دیرهنگام کسب‌وکارها آن هم تنها برای چند هفته، تا چه اندازه برای آمریکا زیاد بوده است. در حالی که نیویورک، کانون اولیه بحران، سطح بالای ابتلا به ویروس کرونا را از سر گذرانده و شیوع این ویروس در این ایالت تحت کنترل اعلام شده است، اما چندین ایالت دیگر هم اکنون با ابتلای بالای این ویروس مواجه هستند.

مقررات سخت‌گیرانه بستن ‌کسب‌وکارها وقتی اعمال شد که در واقع این ویروس شهرهایی مانند نیویورک و نیواورلئان و دیگر شهرها را به تسخیر خود درآورده بود. 

محققان دریافتند که حتی اختلافات اندک در زمان بندی مانع از بدترین رشد شیوع می‌شد که تا آوریل در نیویورک ، نیواورلئان و سایر شهرهای بزرگ به تصرف خود در آمده بود.

جفری شامان ، اپیدمیولوژیست کلمبیا و رهبر تیم تحقیق به نیویورک تایمز گفت: «این یک تفاوت  بزرگ است. آن لحظه کوچک در زمان،  برای کاهش تعداد جان‌باختگان بسیار حیاتی است.»

این یافته‌ها مبتنی بر مدل‌سازی بیماری‌های عفونی است که نشان می‌دهد چگونه کاهش ارتباط بین افرادی، انتقال ویروس را کند می‌کند.

در ۱۶ مارس، دونالد ترامپ از آمریکایی‌ها خواسته كه سفر را محدود و از تجمع کردن خودداری کنند و در خانه بمانند. بیل د بلازیو شهردار نیویورک، در پانزدهم مارس مدارس را تعطیل کرد، و اندرو کومو فرماندار ایالات نیویورک، در تاریخ ۲۲ مارس از مردم خواست که در خانه بمانند. 

اما در شهرهایی مانند نیویورک، که ویروس زودتر به آنجا رسیده و به سرعت گسترش یافته بود، اقدامات علیه گسترش شیوع بیماری خیلی دیر آغاز شده بود تا بتواند از یک فاجعه جلوگیری کند. تیم دکتر شامان بر اساس این مدل که «چه اتفاقی می‌افتاد اگر همه این تغییرات یک یا دو هفته زودتر انجام می‌شد» بنا شده است و تعداد مرگ‌ و میر را تا سوم ماه می‌ دربرمی‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نشان می‌دهد که همزمان با بازگشایی ایالتها - هر ۵۰ ایالت نسبت به روز چهارشنبه محدودیت‌هایی را کاهش داده‌اند - شیوع آن به راحتی از کنترل خارج می‌شود مگر اینکه مقامات بهداشتی جزئیات دقیقی از شکل شیوع بیماری داشته باشند تا براساس آن بتوانند از همه‌گیری را مهار کنند.  

شاید آمارهای مربوط به ابتلا برای هیچ‌کس جای تردیدی باقی نگذارد که «هزینه انسانی» اقدام دیرهنگام در مبارزه و مهار کرونا تا چه اندازه می‌تواند زیاد باشد. پرواضح است که بازگشایی کسب‌وکارها و بازگشت مردم به زندگی روزمره، در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی، تا چه اندازه می‌تواند خسارت آفرین باشد. 

بیشتر از جهان